Facebook labelt berichten gebruikers met de hand om AI te trainen

Facebook

Een team van 260 werknemers in het Indiase Hyderabad heeft in het afgelopen jaar miljoenen statusupdates, foto’s en andere content van Facebook die sinds 2014 geplaatst is bekeken. De werknemers, die zowel openbare als private content bekeken, moesten de content labelen om kunstmatige intelligentie te trainen. Dat meldt Reuters.

Details over het project werden door diverse werknemers van het outsourcing-bedrijf Wipro gedeeld in een tijdspanne van meerdere maanden, aldus Reuters. Facebook heeft diverse details van het project bevestigd. Zo blijkt dat ook berichten die privé gedeeld werden met een beperkte groep mensen meegenomen werden in het werk.

De werknemers moeten berichten onderbrengen in vijf “dimensies”, zoals Facebook ze noemt. Het gaat dan onder meer over het onderwerp van het bericht – is het bijvoorbeeld eten of een selfie? – de gebeurtenis – bijvoorbeeld iets dagelijks of een grote levensgebeurtenis? – en wat de intentie van de auteur is – wil hij een evenement plannen of een grapje maken?

Volgens Facebook is dit werk bedoeld om te begrijpen hoe de dingen die gebruikers delen op zijn diensten veranderen. Aan de hand daarvan moet het bedrijf nieuwe functies kunnen ontwikkelen, waarmee gebruik en de omzet uit advertenties mogelijk stijgt.

Privacy

Juridische experts stellen tegenover Reuters echter dat dit nieuwe privacy-problemen omhoog kan brengen voor Facebook. Sommige berichten, waaronder screenshots en berichten met reacties, bevatten mogelijk gebruikersnamen. Volgens het bedrijf moet al het labelwerk goedgekeurd worden door zijn juridische en privacy-teams, en is er onlangs een controlesysteem toegevoegd.

Een voormalige privacy-manager van Facebook zegt echter zich niet gemakkelijk te voelen over het feit dat berichten van gebruikers kritisch worden bekeken, zonder dat ze hier toestemming voor hebben gegeven. Bovendien zorgt de GDPR voor problemen: volgens de Europese wet moet het doel van verzamelen van gegevens duidelijk gemaakt worden.

Een woordvoerder van Facebook zegt dat het in het databeleid duidelijk is dat “we informatie die mensen aan Facebook geven gebruiken om hun ervaring te verbeteren en dat we mogelijk met service providers werken om ons te helpen in dit proces”. Gebruikers kunnen zich echter niet afmelden van het labelen van hun berichten.

Foto: Shutterstock.com