Facebook lanceert een eigen social zoekmachine

Gisteren kondigde Facebook aan vandaag een belangrijke onthulling te gaan doen. Dat werd niet mobiel bellen via Facebook, zoals we hier op de redactie een beetje vermoedden. Nee, de nieuwste onthulling uit de Zuckerberg stal heet ‘Graph Search’: Een social zoekmachine binnen Facebook.

Het geheel van onderlingen verbanden tussen gebruikers is wat Facebook al een tijdlang de Graph noemt. Die bestaat overigens niet alleen uit personen maar ook uit content, pagina’s en merken. De ruim 1 miljard gebruikers van Facebook zijn zo inmiddels verantwoordelijk voor meer dan een triljoen verbindingen.

Het vandaag in limited beta gelanceerde Graph Search, is in weze een manier om deze verbindingen te doorzoeken en ze ‘nuttig te gebruiken’, aldus Facebook. Concreet is het een zoekbalk rechtsbovenaan iedere pagina. Wie zoekt naar een leuk restaurant in Amsterdam, voert dit in in de zoekbalk en krijgt een ‘sociaal zoekresultaat’. Je zoekt dus niet zo zeer naar objecten, maar naar personen, plaatsen of foto’s die door je vrienden zijn geliked of gedeeld.

Een zoekresultaat op Facebook is bovendien direct een aparte pagina. Ook de zoekresultaten zelf kun je dus weer delen en liken met anderen.

Omdat Graph Search nog niet publiekelijk live is is het noch een beetje gissen naar het exacte nut en de werking er van. Facebook benadrukt in ieder geval dat privacy wederom voorop staat met de nieuwe functie. ‘Graph Search maakt het wel makkelijker om zaken op Facebook te vinden, maar toont je nog steeds alleen de resultaten die al toegankelijk voor je waren’.

facebook-graph-search

 

facebook-graph-search

De ontwikkeling van Graph Search bevindt zich nog in een vroeg stadium. Nu is het alleen te gebruiken in het Engels en er kan alleen gezocht worden binnen een subset van informatie. Posts en Open Graph-actions (zoals geluisterde liedjes) zijn nog niet beschikbaar. De komende maanden zal Graph Search worden uitgebreid.

De eerste versie van Graph Search richt zicht op vier onderdelen: personen, foto’s, plaatsen en interesses. Voorbeelden van zoekopdrachten zijn bijvoorbeeld: “vrienden die in mijn stad wonen”, “mensen uit mijn geboorteplaats die van wandelen houden”, “vrienden van vrienden die in Yosemite National Park geweest zijn”, “software-engineers die in San Francisco wonen en van skiën houden”, “mensen die hetzelfde leuk vinden als ik”, “mensen die van tennis houden en dichtbij wonen”. “foto’s die ik leuk vind”, “foto’s van mijn familie”, “foto’s van voor 1999 van mijn vrienden”, “foto’s van vrienden in New York”, “foto’s van de Eiffeltoren”. “restaurants in San Francisco”, “steden bezocht door mijn familie”, Indiaas restaurant dat vrienden uit India leuk vinden”, “toeristische attracties in Italië die mijn vrienden bezocht hebben”, “restaurants in New York die koks leuk vinden”, “landen die mijn vrienden bezocht hebben”. “muziek die mijn vrienden leuk vinden”, “films die leuk gevonden worden door mensen die dezelfde films leuk vinden als ik”, “talen die mijn vrienden leuk vinden”, “strategy games die vrienden van vrienden spelen”, “films die leuk gevonden worden door regisseurs”, “boeken gelezen door CEO’s”.

De Graph Search bèta start vandaag, wie zich wil aanmelden voor de wachtlijst kan dat doen op www.facebook.com/graphsearch.

graph-search