Chris Hughes, mede-oprichter van Facebook en bedenker van de News Feed, stelde vorige week in een opiniestuk in The New York Times dat het bedrijf opgebroken moet worden. Nick Clegg, het hoofd van communicatie van het sociale medium, reageert daar nu op met een eigen opiniestuk in de krant.
Hughes stelde vorige week dat Facebook en CEO Mark Zuckerberg teveel macht hebben gekregen, er te weinig kans voor concurrentie is dankzij een monopolie van het bedrijf en dat bedrijven verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun acties.
Clegg reageert nu dat hij het eens is dat bedrijven verantwoordelijk moeten worden gehouden voor wat ze doen, maar dat de oplossing die Hughes naar voren schuift, niet de juiste is. “De uitdagingen waar hij op doelt – waaronder inmengingen in verkiezingen en privacy – verdwijnen niet als Facebook of een ander groot tech-bedrijf opgebroken wordt.”
“Het oplossen van deze problemen vereist significante middelen en sterke nieuwe regels”, aldus Clegg in zijn eigen opiniestuk. Hij stelt dan ook dat het bedrijf vindt dat er meer regels moeten komen, en dat daar ook aan gewerkt wordt.
Nieuwe regels
“Mark Zuckerberg was afgelopen week in Parijs om regelgevers en president Emmanuel Macron te ontmoeten, om de impact van technologie en de behoefte aan wettelijke oplossingen te bespreken.” Daarbij wordt over afzonderlijke gebieden gesproken, stelt Clegg.
Het gaat om het verminderen van het aantal schadelijke content die mensen plaatsen, het beschermen van democratische verkiezingen, het ondersteunen van verenigde regels voor data-privacy en om het mogelijk maken van het eenvoudig verplaatsen van data voor individuen.
“In al deze gebieden geloven we dat overheden de regels consistent moeten maken met hun eigen principes, en niet met die van private bedrijven als Facebook.”
‘Misvattingen’
Clegg stelt verder dat Hughes een aantal misvattingen heeft. Hughes zei bijvoorbeeld dat Facebook met zijn platform en met Instagram en WhatsApp een monopolie heeft op de markt, waardoor het nagenoeg onmogelijk is voor anderen om te concurreren. “Mark kan er voor kiezen om een concurrent te stoppen door het over te nemen, het te blokkeren of het te kopiëren”, aldus Hughes.
Clegg zegt nu dat Facebook een “groot bedrijf is dat bestaat uit kleinere stukjes”. Daarnaast zouden alle producten en diensten “vechten” om consumenten. “Iedere product en dienst heeft minstens drie of vier concurrenten met honderden miljoenen, als het geen miljarden zijn, gebruikers.” Clegg noemt onder meer YouTube, Snapchat en Twitter als concurrentie.
Ook zou er een misverstand zijn over de anti-trustwet. “Het belangrijkste doel van deze wetten is om consumenten te beschermen door te verzekeren dat ze toegang hebben tot goedkope producten en diensten van hoge kwaliteit.” De grootte van het bedrijf zou er niets mee te maken hebben “Groot zijn is niet slecht. Succes zou niet afgestraft moeten worden”, aldus Clegg.