Facebook op het punt om locatiedienst Waze over te nemen voor $1 miljard

Het is hard gegaan met Waze de laatste jaren. Waar andere startups maar al te snel in de vergetelheid belanden, lukte het de Israëlische makers van de crowdsourced verkeersdienst de afgelopen jaren om steeds weer de aandacht van grote spelers in Silicon Valley aan te trekken. Zo werd afgelopen zomer bekend dat Waze realtime verkeersinformatie ging leveren aan Apple. Vandaag zwellen de geruchten echter aan dat Waze op het punt staat overgenomen te worden door Facebook voor een lieve 1 miljard dollar.

Het zou Facebook’s grootste overname zijn sinds Instagram, en experts speculeren er inmiddels lustig op lost wat Facebook zoal met realtime verkeersinformatie en een schat aan locatiegegevens zou gaan doen. Volgens betrokkenen startten de gesprekken over een mogelijk overname ongeveer een half jaar geleden. Israëlische media lekten vanochtend het nieuws dat er een overname op handen zou zijn voor een geschat bedrag van tussen de 800 miljoen en 1 miljard dollar.

Het is nog niet duidelijk of het bedrijf in Israël gevestigd blijft of volledig naar Amerika verhuist. Op dit moment zit het R&D team van Waze nog in Israël, al zitten het hoofdkantoor en CEO Noam Bardin al in Palo Alto. Facebook kocht overigens al eerder twee Israëlische startups, afgelopen zomer gezichtsherkenningstool Face.com voor 55 miljoen, en de mobile interface developers van Snaptu voor 70 miljoen.

Waze heeft op dit moment naar eigen zeggen 47 miljoen actieve gebruikers. De overname zou een belangrijke stap zijn in de mobiele strategie van Facebook, die de afgelopen jaren te boek stond als de achilleshiel van het bedrijf. Inmiddels heeft Facebook 751 miljoen mobiele gebruikers, een aantal dat het afgelopen jaar met 54% toenam.

Er wordt gespeculeerd dat Facebook met de techniek van Waze verder wil bouwen aan de location based mogelijkheden van het mobiele platform. Zo kunnen gebruikers op hun timeline straks bijvoorbeeld continu laten weten waar ze zijn. Voor adverteerders is dit een interessante ontwikkeling omdat het ze in staat stelt location based ads te gaan inzetten die relevant zijn voor de gebruiker ‘op dat moment en die plaats’. Eerder probeerde Facebook al deze richting in te slaan met Facebook Places, maar die strijd wonnen ze nooit helemaal van Foursquare.

Het is niet de eerste keer dat Waze onderdeel is van grootse geruchten rondom een overname, eerder zou er ook al sprake van zijn geweest dat Apple het bedrijf zou overnemen. De komende dagen zal duidelijk worden of het eindelijk raak is voor de jongens en meisjes uit Israël.