Facebook heeft tussen 2012 en 2014 overwogen om bedrijven te laten betalen voor toegang tot gebruikersdata. Dat blijkt uit interne e-mails van het bedrijf uit die periode die The Wall Street Journal in handen heeft, meldt Engadget.
Het bedrijf was in die tijd bezig om de omzet te verbeteren, nadat het in 2012 de beurs op was gegaan. Een werknemer kwam toen met het idee om de toegang tot gebruikersdata stop te zetten voor bedrijven die niet minstens 250.000 dollar per jaar spendeerden.
Ook waren er gesprekken om te vereisen dat er meer geld werd uitgegeven aan advertenties, en over de mogelijkheid om de toegang tot data van Tinder uit te breiden in ruil voor het gebruik van zijn Moments-handelsmerk voor een latere app.
Hoe de discussies geëindigd zijn, weten we allemaal. Geen enkel bedrijf betaalt nu voor toegang tot de gebruikersdata. Ook wordt er niets in ruil gegeven voor het Moments-handelsmerk.
Brits Parlement
De e-mails zijn naar buiten gekomen nadat het Britse parlement deze en andere documenten in beslag hadden genomen van een ontwikkelaar van een partij. Die ontwikkelaar is verwikkeld in een rechtszaak met het sociale medium. Maar toen hij in het land was, kon het Britse parlement ze in beslag nemen.
Het parlement is van plan om de documenten over een paar dagen in geredigeerde vorm openbaar te maken. De bedoeling was eigenlijk dat ze geheim zouden blijven in de Verenigde Staten.