Facebook past algemene voorwaarden aan onder druk van EU

Facebook

Facebook heeft toegezegd zijn algemene voorwaarden aan te passen onder druk van Europese wetgevers. Volgens de Europese Commissie maken die voorwaarden duidelijk dat gratis toegang tot de dienst afhangt van het gebruik van gebruikersdata om hen te profileren voor advertenties. De nieuwe voorwaarden gelden wereldwijd, zo bevestigt het sociale medium tegenover TechCrunch.

“De nieuwe voorwaarden beschrijven welke diensten Facebook verkoopt aan derde partijen die gebaseerd zijn op het gebruik van hun gebruikersdata, hoe consumenten hun accounts kunnen sluiten en om welke redenen accounts gesloten kunnen worden”, aldus de Europese Commissie.

Verder heeft het sociale medium volgens de Commissie toegestemd om zijn beleid over aansprakelijkheid aan te passen. De nieuwe voorwaarden stellen dat het platform “zijn verantwoordelijkheid in het geval van nalatigheid erkent, bijvoorbeeld als gegevens verkeerd zijn behandeld door derden.”

Ook mag Facebook straks zijn algemene voorwaarden niet zomaar meer wijzigen, maar alleen wanneer die wijzigingen redelijk zijn. Daarnaast wordt de taal in de algemene voorwaarden aangepast, zodat duidelijker wordt voor gebruikers dat ze het recht hebben op beroep als hun inhoud verwijderd is.

Druk

De exacte teksten van de voorwaarden zijn echter nog niet bekend, aangezien ze nog niet gepubliceerd zijn. Facebook heeft van de Commissie een deadline gekregen voor eind juni dit jaar.

De wijzigingen in de voorwaarden zijn het gevolg van druk van de Europese Commissie na het Cambridge Analytica-schandaal, aldus de Commissie zelf. Het heeft Facebook gevraagd om consumenten duidelijk te informeren over hoe het sociale medium geld verdiend en welke omzet er uit het gebruik van gebruikersdata gehaald wordt.

Foto: Shutterstock.com