Facebook en Universal Music sluiten ‘historische’ deal

Facebook en de Universal Music Group hebben een deal gesloten. Dat maakte Universal gisteren bekend. In de persverklaring noemde UMG de deal ‘historisch’. De platenmaatschappij maakt alle muziek uit hun catalogus beschikbaar om te delen en te luisteren via Facebook, Instagram en Oculus.

Op het sociale netwerk wordt vaak muziek gedeeld die onder het auteursrecht valt. Bijvoorbeeld onder een zelfgemaakte video. If you can’t beat them, join them, moet Universal gedacht hebben. Binnenkort is het dan eindelijk legaal om je eigen vlogs of vakantie video te voorzien van Jay-Z beats.

Strategie

De deal heeft duidelijke strategische voordelen voor beide partijen. Michael Nash, vice president van de afdeling Digitale Strategie van Universal, zegt: “Facebook en UMG creëren een dynamisch nieuw samenwerkingsmodel tussen de muziekindustrie en sociale platforms, om het belang van artiesten en songwriters te bevorderen en tegelijkertijd de sociale ervaring van muziek voor hun fans te vergroten.”

Eerder deze week sloot Universal een deal met YouTube. Volgens de BBC is de deal een teken dat Facebook de strijd aangaat met YouTube. Ook gaan Facebook en Universal samen aan nieuwe muziekproducten werken, onder andere voor Messenger.