De apps die Facebook de afgelopen jaren heeft overgenomen mogen dan een groot succes zijn, veel van Facebooks eigen apps redden het vaak niet. Denk aan Paper en Slingshot. Desondanks probeerde Facebook het eind vorig jaar gewoon weer met een nieuwsapp: Notify. Het idee was simpel: via deze app konden nieuwsmedia pushberichten versturen naar abonnees, waarbij je je niet alleen op medium, maar ook op specifieke thema’s kon abonneren.
Meer dan 70 Amerikaanse media deden mee, dus in dat opzicht had Facebook weinig te klagen. Desondanks stopt Facebook ermee. Via een pushbericht heeft het bedrijf dat medegedeeld aan de gebruikers, schrijft The Verge. Die site deed zelf ook mee aan Notify en volgens hen was het geen groot succes als je kijkt naar het verkeer dat het opleverde naar de site.
Helemaal verdwijnen doet Notify trouwens niet. De techniek achter de app zou terugkomen in andere apps van Facebook. De meest logische kandidaat is uiteraard Messenger. Facebook zet vol in op chatbots, ook van nieuwsmedia. En een slimme pushdienst zou daarvan een handig verlengstuk kunnen zijn.
In een verklaring zegt Facebook:
Sinds we Notify hebben gelanceerd, hebben we veel geleerd over hoe we notificaties op het juiste moment kunnen versturen en zo relevant mogelijk kunnen maken. We hoorden van gebruikers dat Notify hen hielp om gedurende de dag op de hoogte te blijven over de dingen die zijn belangrijk vonden. Met meer dan 900 miljoen maandelijkse Messenger-gebruikers, denken we dat daar een grote kans voor uitgevers ligt om nog meer mensen te bereiken die real-time updates willen ontvangen van hun favoriete bronnen.
Buiten de VS in Notify overigens nooit gelanceerd.