Facebook gaat een test doen waarbij gebruikers het aantal likes, reacties en hoe vaak een video bekeken is niet meer kunnen zijn bij berichten van anderen. De test begint vandaag in Australië, schrijft The Guardian. Instagram deed een vergelijkbare test in Australië in juli dit jaar.
De likes worden bij de test privé en alleen zichtbaar voor de maker van het bericht. Het sociale medium hoopt dat dit beter is voor je mentale gesteldheid. Mia Garlick, Facebooks director of policy in Australië, zegt namelijk dat gezondheidsprofessionals stellen dat het aantal likes voor sociale vergelijkingen kan zorgen.
Door dat nummer weg te halen, kunnen mensen zich meer richten op de “kwaliteit van hun interacties en de kwaliteit van de content”, in plaats van op het aantal likes en reacties, aldus Garlick. Ook zegt ze dat het bedrijf hoopt dat mensen zich daardoor comfortabel genoeg voelen om dingen te delen op het platform, en niet het idee krijgen dat het een wedstrijd is.
De test van Instagram uit juli werd uiteindelijk uitgebreid naar Australië, Canada, Brazilië, Nieuw-Zeeland, Japan, Italië en Ierland. Of dat ook gebeurt bij de test van Facebook, kan nog niet gezegd worden.
Voor Facebook-dochter Instagram is bovendien nog niet duidelijk wanneer de proef eindigt en of de wijziging permanent wordt doorgevoerd voor alle gebruikers. “We hebben wat eerste positieve feedback gehad van het publiek op de ervaring, maar we leren en luisteren nu alleen nog naar feedback”, vertelt Garlick.