Facebook vindt in VS nieuwe politieke beïnvloedingscampagne

Facebook

Facebook heeft naar eigen zeggen een nieuwe politieke beïnvloedingscampagne ontdekt. Het sociale medium vond tientallen accounts en pagina’s die “onecht gedrag” vertoonden. De beïnvloedingscampagne vond plaats in aanloop naar de voorverkiezingen in de Verenigde Staten in november.

Volgens Facebook bevindt het onderzoek zich nog in een vroeg stadium. De accounts werden twee weken geleden gevonden. Het ging om 32 pagina’s en accounts op Facebook en Instagram. De accounts en pagina’s zijn verwijderd.

Wie is verantwoordelijk?

De gevonden accounts zorgen voor verdeeldheid onder kiezers, aan de hand van berichten over sociale vraagstukken als het immigratiebeleid. Welke organisatie of welk land er achter de campagne zit, is onbekend. The New York Times stelt echter dat het bedrijf de autoriteiten heeft ingelicht en daarbij zei dat Rusland mogelijk betrokken is.

De mensen achter de campagne gebruikten VPN-diensten om de afkomst te maskeren. Dit in tegenstelling tot 2016, toen er Russische IP-adressen achterhaald konden worden bij de toenmalige beïnvloedingscampagne. Het sociale medium stelt wel overeenkomsten te hebben gevonden tussen de nieuwe accounts en die van 2016.

Een paar van de nieuwe accounts droegen nu een anti-Trump-boodschap uit. Dat is opvallend, want bij de campagne van 2016 werden er meer pro-Trump-berichten gemaakt.