WhatsApp laat bedrijven betalen als ze niet binnen 24 uur op klanten reageren

Bedrijven die niet binnen 24 uur reageren op berichten van klanten, moeten voortaan van WhatsApp een vast bedrag betalen. Hoeveel het precies is, wordt per land vastgesteld. Het is vooralsnog niet bekend wat Nederlandse bedrijven moeten gaan betalen. Dat meldt Venturebeat.

De bedrijven in kwestie maken gebruik van de Business-versie van de app. Dat is een zakelijke variant waarmee bedrijven met klanten kunnen praten. De eerste 24 uur mogen bedrijven gratis reageren op klanten. Wordt er daarna pas gereageerd, dan moet er betaald worden.

Berichten sturen

Een paar honderd bedrijven kunnen sinds woensdag niet alleen op berichten van klanten reageren, maar ook zelf berichten naar hen sturen. Dan gaat het om onder meer informatie over een verzending. Gebruikers houden volgens WhatsApp de volledige controle over berichten die ze ontvangen. Bedrijven kun je ook via een knop blokkeren.

De berichten mogen alleen naar klanten verstuurd worden die hun telefoonnummer gedeeld hebben met het bedrijf, of zelf een bericht hebben gestuurd.