Een opmerkelijke zet van Facebook in de hele discussie rond nepnieuws op het sociale netwerk. Het internetbedrijf heeft in een aantal grote Britse kranten een advertentie geplaatst waarin het bedrijf waarschuwt voor nepnieuws tijdens de komende parlementsverkiezingen in het land. In de advertentie legt Facebook uit hoe je nepnieuws kunt herkennen en hoe je er mee om moet gaan.
De nepnieuws-advertentie is onder meer in de The Times, The Guardian en Daily Telegraph geplaatst. Er staat onder meer in dat je moet letten op de datum waarop een artikel is geplaatst en wat het adres van de website waarop het stuk is gepubliceerd. Ook moet je checken of het geen satirisch artikel is, zoals ze in Nederland bijvoorbeeld door De Speld worden gemaakt. Een ander tip die Facebook geeft, is om op te zoek gaan naar meerdere bronnen die het verhaal bevestigen.
De krantenadvertentie is onderdeel van een groter pakket maatregelen dat Facebook neemt om de verspreiding van nepnieuws rond de Britse verkiezingen te voorkomen. Het zet tools in om nepnieuws te herkenen en werkt samen met lokale factcheck-initiatieven in het Verenigd Koninkrijk.
Verkiezingen
Na afloop van de verkiezingen in de VS ontstond discussie over de rol van Facebook in de bestrijding van nepnieuws, omdat er rond die verkiezingen veel nepartikelen werden gedeeld op het sociale netwerk. In verschillende landen, waaronder Nederland, werden er in aanloop naar verkiezingen maatregelen genomen door Facebook. Bij ons plaatste het bedrijf echter geen krantenadvertenties zoals het in de UK doet.
De Britse verkiezingen vinden precies over een maand plaats, op 8 juni 2017. Het zijn de eerste verkiezingen sinds het het Brexit-referendum een jaar geleden.