Strijd tussen Facebook en adblockers laait verder op

Afgelopen dinsdag kondigde Facebook de oorlog met adblockers aan. Het platform paste op de desktopsite de manier waarop advertenties worden ingeladen aan. Adblockers konden ze niet langer herkennen en daarmee ook niet blokkeren. Maar adblockers hebben deze wijziging al meteen weten te omzeilen. Dat laat Facebook echter niet op zich zitten en slaat terug.

De advertenties op Facebook werden vanaf dinsdag gemengd met de content van het platform, zodat iedereen ze zou zien. Maar slechts uren later beloofde Adblock Plus een weg hier omheen te vinden. Donderdag kwam de update al.

Probleem is echter – volgens Facebook in ieder geval – dat deze nieuwe adblocker niet alleen advertenties weghaalt, maar ook berichten van vrienden en pagina’s. Dus heeft het socialen netwerk meteen een nieuwe update uitgvoed om die van Adblock Plus ongedaan te maken, schrijft TechCrunch.

Adblock Plus heeft in deze adblock-oorlog met Facebook een achterstand doordat gebruikers op sommige platformen eerst de software moeten updaten om gebruik te maken van de omweg van de software. Facebook kan daarentegen de updates doorvoeren wanneer ze zelf willen en die zijn direct zichtbaar op de website. Tegen de tijd dat een update van Adblock Plus bij iedereen geïnstalleerd is, heeft Facebook alweer een wijziging uitgevoerd waardoor advertenties niet geblokkeerd kunnen worden.

Op dit moment is het 2-1 voor Facebook in deze strijd. De vraag is of Adblock Plus – of een andere adblocker – opnieuw met een weg om Facebook’s code heen (kan) komen.

Een woordvoerder van Facebook heeft inmiddels op het debacle gereageerd:

We zijn teleurgesteld dat bedrijven die ad blockers maken nu Facebook-gebruikers treffen, doordat hun pogingen om advertenties te weren ook gewone posts van vrienden en pagina’s blokkeren. Dit doet afbreuk aan de ervaring van mensen op Facebook en we werken eraan om dit aan te pakken. Ad blockers zijn weinig verfijnde instrumenten. Wij richten ons liever op het maken van tools waarmee we mensen zelf meer controle kunnen geven zoals Ad Preferences.