Je zag ze vroeger al op tekeningen van kinderen over de toekomst, je zag ze in tekenfilms en waarschijnlijk in je eigen fantasie: vliegende auto’s. Waar dit lange tijd als sci-fi bestempeld werd, lijken ze nu toch echt werkelijkheid te worden. Er zijn immers steeds meer bedrijven die hier aan werken. Welke vliegende auto’s zijn er nu eigenlijk?
Kitty Hawk Flyer
Onder meer Google-oprichter Larry Page heeft interesse in vliegende auto’s. Hij financierde het bedrijf Kitty Hawk, dat voor het einde van dit jaar de Kitty Hawk Flyer voor consumenten op de markt wil brengen. Dit voertuig is een combinatie tussen een auto en een helikopter. Het vliegt vlak boven de grond en je mag hem besturen zonder vliegbrevet.
Helaas kun je nog niet vliegend naar je werk: je mag alleen vliegen op plekken zonder verkeer in de Verenigde Staten. Bovendien kun je alleen op een vliegveld opstijgen en landen. Een prijs is nog niet bekend gemaakt, maar zoals voor al deze voertuigen geldt: die zal niet mals zijn.
PAL-V
Ook in Nederland wordt er hard gewerkt aan vliegende auto’s. Autofabrikant PAL-V heeft twee commerciële modellen op de markt gebracht: de Liberty Pioneer en de Liberty Sport. Deze voertuigen hebben al wel een prijskaartje, namelijk een half miljoen euro. Voor deze innovatie moet je dus diepe zakken hebben.
Ook deze auto’s kunnen alleen van vliegveld naar vliegveld vliegen, omdat je alleen daar kunt opstijgen en landen. Het voertuig kan echter prima over de snelweg rijden, waardoor dat laatste stukje ook geen probleem is. Het transformeren van rijden naar vliegen en andersom duurt ook maar 5 tot 10 minuten. Tijdens het rijden wordt bijvoorbeeld de ‘cockpit’ verlaagd.
In eerste instantie verschijnen er negentig exemplaren. Later dit jaar start het bedrijf met de bouw van een pre-productieserie, gevolgd door de productie van de eerste modellen voor de eerste klanten.
Airbus
Helaas zijn nog lang niet alle vliegende auto’s al af, maar er wordt wel hard aan gewerkt. Bijvoorbeeld door de Airbus Group, die een autonome variant willen maken. Het prototype moet eind dit jaar klaar zijn. Er is al een aparte afdeling voor gemaakt, namelijk de Urban Air Mobility.
De bedoeling is dat er voor het einde van 2018 al een testvlucht gemaakt gaat worden. Het voertuig moet gaan dienen als taxi, wat betekent dat je hem deelt. In totaal passen er vier mensen in. De taxi van Airbus moet verticaal opstijgen en landen, volledig elektrisch worden en autonoom worden.
Bij de eerste test gaan er echter nog geen mensen mee. In 2023 moeten de taxi’s echt in steden gaan vliegen, in eerste instantie met menselijke piloten.
AeroMobile
AeroMobile was misschien wel een van de eerste met een vliegende auto. Al in 2014 presenteerde het Slowaakse bedrijf een prototype. Het voertuig ziet er uit als een hypermoderne auto met vleugels. En jawel: hij vliegt.
De vleugels worden tijdens het rijden verborgen op de achterbank. In de cabine passen twee personen. Groen is het voertuig echter niet: je rijdt er op benzine ongeveer 860 kilometer of vliegt er bijna 700 kilometer mee.
Hoewel een prijs niet genoemd wordt, is het voertuig wel te bestellen via de website van AeroMobile. Maar reken er maar op dat je een flink bedrag mag neerleggen.
Uber
Uber heeft grote ambities op dit gebied: het bedrijf wil al in 2020 zijn eerste vliegende taxi in gebruik nemen. De eerste varianten moeten in Texas en Dubai actief worden onder de naam Uber Elevate.
De taxi’s moeten kleine, elektrische vliegtuigen worden die verticaal kunnen opstijgen en landen. In eerste instantie moet je voor een ritje 1,32 dollar per mijl betalen. Dat is iets duurder dan een UberX. Uiteindelijk moet het echter goedkoper worden om een vliegende taxi te nemen dan om een auto te bezitten.
Volocopter
In Dubai neemt het idee voor vliegende taxi’s al veel meer vorm aan: daar is in september een eerste testvlucht uitgevoerd met een passagiersdrone. De drone is gemaakt door het Duitse Volocopter. De taxi heeft twee plaatsen en kan verticaal opstijgen en landen.
Tijdens de eerste vlucht had de taxi overigens een waardevolle lading. Seikh Hamdan bin Mohammed, de kroonprins van Dubai, was aan boord. De Volocopter vloog in totaal 5 minuten lang 200 meter over een gebied met zand. Uiteindelijk moeten ritjes echter 30 minuten gaan duren. De ritjes moeten over vijf jaar beschikbaar worden in Dubai.
Eerste vlucht binnen paar jaar
Er zijn ondertussen dus al flink wat bedrijven bezig met het ontwikkelen van een vliegende auto. Opvallend genoeg gaat het echter vaak om taxidiensten die een helikopter met een auto willen combineren. Met zo’n dienst wordt je niet langer over de weg maar via de lucht vervoerd. Een groot voordeel, want in de lucht zijn geen files. De kans is dus groot dat je dan eerder op je bestemming bent.
Je kunt echter nu al reizen in een vliegende auto, al moet je dan wel diep in de buidel tasten. Pal-V en AeroMobile hebben immers al een aantal varianten op de markt gebracht. De eerste vliegende taxidienst lijkt nu van Uber te gaan worden, mits ze hun planning weten te behalen. Maar de concurrentie zit ze op de hielen.
Een ding is dus duidelijk: vliegende auto’s zijn niet langer sci-fi, maar worden een werkelijkheid. Hoewel er nu nog hoge prijskaartjes zijn en er nog veel modellen in ontwikkeling zijn, zullen dit soort voertuigen met een paar jaar of decennia onderdeel worden van het straatbeeld. Tenminste: als alle doelstellingen behaald worden.