Na een periode van terugkijken is het de komende tijd weer belangrijk om vooruit te kijken. Het onderzoeksteam van Forrester staat altijd garant voor een blik in de toekomst en dat is ook nu niet anders. Namens Forrester doet Mike Gualtieri een viertal voorspellingen voor het komende jaar op het gebied van Big Data.
Om tot zijn voorspellingen te komen, doet Gualtieri wel een belangrijke aanname: “The world is flush and getting flusher in big data from cloud, mobile, and the Internet of things”. Met andere woorden: het bedrijfsleven is intussen overtuigd en volledig ondergedompeld in cloud-oplossingen, mobiel internet en connected devices en zal daarom nog meer het nut in gaan zien van Big Data.
Natuurlijk een iets zonnigere voorstelling van de waarheid, er is immers nog veel te winnen in alle vier de genoemde onderdelen voor veel bedrijven, maar desalniettemin een goede uitgangspositie om een viertal punten uiteen te zetten voor de komende 12 maanden van 2013:
- Bedrijven zullen inzien dat “big data” eigenlijk “alle data” betekent. Big data is het toonbeeld van de kracht van een organisatie om al hun data op te slaan, te verwerken en breed toegankelijk te maken. Data die belangrijk is om effectief te opereren, beslissingen te maken, risico’s te verkleinen en betere dienstverlening naar klanten te bieden, wel te verstaan. Met de nadruk op “tonen”. Want het belangrijkste van big data is niet de manier waarop iets wordt opgeslagen, maar hoe het ingezet wordt.
- De strijd om de beste algoritmes zal losbarsten. Een logische gevolg van die eerste voorspelling is een groei in het belang van algoritmes. Van nature is data namelijk een lui wezen, het staat vooral stil te staan in een database of harde schijf. De motor die je data aan het werk zet en je analyses scherpt houdt zijn algoritmes. Een motor die al jaren in verschillende vormen bestaat, maar dit jaar op vele manieren opnieuw zal worden ontdekt en herontworpen. Met big data als belangrijke brandstof. In 2013 zullen veel ondernemingen gaan investeren in data wetenschap.
- Real-time architectuur zal een belangrijke pilaar worden. Ondernemers die de kracht in gaan zien van de voorspellende modellen die big data voort kunnen brengen, zullen moeten investeren in de onderliggende architectuur. Met mobiel als belangrijke aanjager zullen er dit jaar veel streaming, real-time analyserende technieken ingezet worden om de voorspellende kracht van algoritmes door big data gevoed optimaal te laten renderen. Daarom zal er in de komende 12 maanden door architecten op enterprise niveau weer veel focus zijn op tecniek: schaalbaar, hoogwaardig beschikbaar en optimaal functionerend.
- Ontkennen is zinloos. Deze kennen we nog van de vorige innovatiecyclus, maar hij is wederom waar: big data is geen buzzword. Belangrijker, want wellicht is de naam wel van tijdelijke aard, wat de term op dit moment omschrijft is van ongekend belang. Het biedt bedrijven (oude en nieuwe spelers) enorme kansen om hun eigen bedrijf of markt te innoveren of op basis van de juiste datasets juist nieuwe mogelijkheden aan te boren. Hier gaat Gualtieri “all-in”: “My prediction: Time magazine will name big data its 2013 person of the year.”
Wat denk jij? Wat wordt de belangrijkste trend op het gebied van (big) data voor 2013?