De Amerikaanse fotodienst Aviary, opererend vanuit New York, bereikte afgelopen week een indrukwekkende mijlpaal: meer dan 1 miljard foto’s werden via het platform bewerkt. Daarmee is de koek nog niet op, want het bedrijf verwacht nog voor het einde van het jaar de 2 miljard ook te halen. Opvallend voor een dienst die de gemiddelde eindgebruiker waarschijnlijk niet eens kent, maar toch zomaar kan hebben gebruikt via browser, iPhone of Android.
Nu ongeveer een jaar geleden kondigde Aviary aan dath et zijn diensten ook zou gaan aanbieden voor mobiele platformen iOS en Android. Daar heeft naar alle waarschijnlijkheid geen enkele eindgebruiker een kick om gegeven, maar developers wereldwijd hebben toch de vuistjes even in de lucht gezwengeld en een klein gilletje gelaten. Aviary is namelijk een platform dat verschillende gereedschappen aanbiedt voor andere partijen om snel fotobewerkingen in diensten te implementeren middels zogenaamde SDK’s (software development kits).
Nadat Aviary vorig jaar kleinschalig lanceerde met zo’n 30 mobiele klanten, groeide dat bestand gestaag naar meer dan 2000 vandaag de dag. Daaronder niet alleen kleinere developers, maar ook grote jongens als Flickr, TypePad, MailChimp en Imgur. En grenzen vervagen nu het bedrijf ook contracten is aangegaan met grootverbruikers Mixi (het grootste sociale netwerk in Japan) en My.Mail.Ru. Daarnaast ging men ook nog eens samenwerkingen aan met bedrijven als Microsoft, Nokia en Walgreens.
Over de hele linie ziet het bedrijf een immense groei in maandelijkse gebruikers. Want zat Aviary in april van dit jaar nog op zo’n 3.5 miljoen maandelijkse gebruikers (Aviary verving die maand Picnik als foto-editor van Flickr), gebruiken intussen meer dan 20 miljoen gebruikers de dienst maandelijks. Intussen heeft het bedrijf voldoende inkomsten om zelfstandig te kunnen opereren, hoewel het in juni van dit jaar nog wel een flinke som funding (zo’n 6 miljoen dollar) binnen haalde.