Foursquare laat winkels zien of er meer mensen binnenkomen door een advertentiecampagne

Foursquare heeft een nieuwe tool gelanceerd die marketeers inzicht moet geven over de effectiviteit van hun campagnes. De tool maakt deel uit van het plan van het bedrijf om zich meer op de zakelijke markt te richten. Afgelopen januari werd bekend dat Jeff Gleuck de nieuwe CEO werd en werd bekend dat het bedrijf zich niet langer enkel op consumenten wil richten.

Met die nieuwe tool, genaamd Attribution, maakt het bedrijf zijn data toegankelijk voor marketeers, zelfs als ze geen campagnes hebben lopen. Foursquare is natuurlijk niet de enige die zijn data vrijgeeft voor marketeers. Ook Facebook en Twitter geven marketeers al langer de kans om inzicht te krijgen in de gegevens.

Het grootste voordeel van de data van Foursquare is dat zij zich specifiek richten op locatiegegevens. Bedrijven kunnen dus letterlijk zien of er door een marketingcampagne meer mensen naar hun winkel zijn gekomen.

Om de werking van de nieuwe dienst te laten zien heeft Foursquare de effectiviteit gemeten van advertenties rondom de Amerikaanse Super Bowl. Verrassend genoeg was restaurant Red Lobster de winnaar, terwijl het bedrijf niet eens een advertentie had lopen. Toch zag het bedrijf het bezoek aan het restaurant met 12 procent stijgen volgens gegevens van de nieuwe tool, waarschijnlijk te danken aan Beyoncé die de naam noemde.