New Yorker Dennis Crowley – bedenker van Play Foursquare – maakte vanavond diepe indruk met zijn presentatie tijdens Mobile Monday Amsterdam. De onstaansgeschiedenis van een startup is zelden een saai verhaal en dat maakte @dens er dan ook niet van. Via het succes van competitiedriven concepten als Nike + en Pacmanhattan legde hij uit hoe het idee voor Foursquare ontstond.
Het basisidee van Nike + is bijvoorbeeld simpel: Een sensor in je hardloopschoenen meet de afstanden die je aflegt en via een website wordt bijgehouden hoe actief je bent. Zet dat tegenover de resultaten van je vrienden en je bent ineens in een onderlinge wedstrijd beland, hetgeen uitermate motiverend is om actief te blijven. Een competitiedrang is mensen eigen, aldus Dennis Crowley. In New York ontstonden de afgelopen jaren daardoor al allerlei real-life games zoals Pacmanhattan.
Tegelijkertijd bieden internet en mobiel steeds meer mogelijkheden om persoonlijke statistieken bij te houden en daar betekenis aan te koppelen. Informatiefreak Nick Felton ging daar erg ver in en maakte een pagina waarop hij bij houdt hoeveel films hij kijkt, pizza’s hij eet, uren hij slaapt. Is het mogelijk daar betekenis aan te hangen? Zegt het iets over mij als mens? In hoeverre bieden persoonlijke metrieken een tool om je leven te verbeteren?
‘En als ik daar nou eens de aloude cityguide aan koppel’ moet Dennis hierna gedacht hebben. Het bezoeken van de leukste hotspots in een stad maar dan op basis van een aloud gamemechanisme: ‘See score in everything!’. Wat Foursquare immers uniek en bijzonder maakt is het feit dat je incheckt in bepaalde restaurants of openbare locaties en daarmee ‘badges’ verdient. Truc is je vrienden voor te blijven, of ‘mayor’ van de locatie te worden die je het meeste bezoekt. Een mechanisme dat zo aanslaat dat er tegenwoordig net als voor echte games al ‘cheatsites’ zijn waar je tips krijgt over hoe je bepaalde badges kunt unlocken.
Foursquare is inmiddels in ruim 40 steden beschikbaar waaronder Amsterdam. Wie incheckt in Cafe Kobalt hier om de hoek krijgt via de mobiele dienst ook direct een lokale wijntip of het Wifiwachtwoord van de kroeg in kwestie. Foursquare is dus meer dan een ludieke game, maar het spelelement maakt het inderdaad allemaal wel extra leuk.
Tot slot had Dennis Crowley nog een mooie primeur voor de Nederlandse toehoorders: op api.foursquare.com is sinds vanavond een API beschikbaar waarmee developers zelf met Foursquare aan de slag kunnen. Het wachten is dus op de eerste branded editions waarmee je bonuspunten scoort door in te checken bij je lokale Albert Heijn.
Bekijk hieronder Crowley’s hele presentatie tijdens Momo: