Numrush

‘FTC akkoord met boete van 5 miljard dollar voor Facebook’

Facebook

Foto: Shutterstock.xcom

Facebook heeft op zijn zachtst gezegd een hobbelige paar jaar achter de rug. En dat is niet zonder consequenties. Het sociale medium krijgt mogelijk namelijk een boete van maar liefst 5 miljard dollar van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Daar is de organisatie nu akkoord mee gegaan, stellen ingewijden tegenover The Wall Street Journal.

De FTC begon ruim een jaar geleden met zijn onderzoek, nadat duidelijk werd dat Cambridge Analytica gegevens van Facebook-gebruikers inzette om politieke profielen op te stellen. Eerder dit jaar zei het sociale medium al een boete van 5 miljard dollar te verwachten vanwege dit en andere privacyschandalen in de afgelopen jaren.

Die verwachting lijkt nu dus terecht te zijn. Volgens de ingewijden is de overeenkomst in de zaak namelijk met drie tegen twee stemmen goedgekeurd. Nu moet de civiele afdeling van het ministerie van Justitie nog oordelen over de boete. Hoe lang dat gaat duren, is onduidelijk. Overigens wordt een beslissing van de FTC over het algemeen niet aangepast door Justitie.

Een woordvoerder van de FTC weigerde te reageren op het nieuws. Een woordvoerder van Facebook weigerde dat ook. Het is verder niet duidelijk wat andere voorwaarden zijn bij de overeenkomst, naast de geldboete.

Zuckerberg verantwoordelijk?

De FTC zou de afgelopen tijd flink wat discussies hebben gehad over de overeenkomst. Zo zou de organisatie het intern niet eens zijn over in hoeverre CEO Mark Zuckerberg verantwoordelijk moet worden gehouden voor het schenden van een deal uit 2011.

Facebook en de FTC sloten toen al een deal waarin stond dat het sociale medium meer moet doen om de privacy van gebruikers te beschermen. Het bedrijf moest transparanter zijn en gebruikers informeren voordat persoonlijke data met derde partijen gedeeld wordt. Ook mogen gebruikers niet misleid worden over privacy.

Die overeenkomst is dus geschonden, vindt de FTC. Maar de vraag is of Zuckerberg daar verantwoordelijk voor is. Facebook zelf vindt van niet.

Foto: Shutterstock.com