De Amerikaanse handelscommissie Federal Trade Commission (FTC) krijgt een eigen afdeling om concurrentie te monitoren in de Amerikaanse tech-markten. Dat meldt The Verge. De afdeling wordt onder meer bemand door topmensen die nu werken in het Bureau of Competition van de commissie.
De afdeling moet zich gaan richten op “technologie-gerelateerde sectoren van de economie, inclusief markten waarin online platformen concurreren”. Ook komen er zeventien advocaten aan boord, die de taak krijgen om anti-concurrerend gedrag in de tech-industrie te onderzoeken.
“De rol van technologie in de economie en in onze levens wordt iedere dag belangrijker”, aldus FTC-voorzitter Joe Simons. “Zoals ik in het verleden al gezegd heb, is het logisch voor ons om de technologie-markten goed te bekijken, om er zeker van te zijn dat consumenten hun voordeel doen met gratis en eerlijke concurrentie.”
De nieuwe afdeling ontstaat in een tijd met groeiende druk om actie te ondernemen tegen grote tech-bedrijven als Facebook en Google. Eerder deze maand werd al bekend dat de FTC onderzoekt om een miljardenboete op te leggen aan Facebook, voor het meermaals schenden van een privacy-overeenkomst uit 2011.
Een coalitie aan rechtengroeperingen stelde dat een boete niet genoeg zou zijn om Facebook beter om te laten gaan met data van consumenten. De groepen vroegen de FTC om te dwingen dat Instagram en WhatsApp weer hun eigen entiteiten zouden krijgen. De groepen vonden dat Facebook te groot is om adequaat om te gaan met gebruikersdata voor alledrie de apps.
De nieuwe afdeling gaat inderdaad kijken naar overnames en samenvoegingen uit het verleden, maar noemt geen specifieke onderzoeken.