De Apple Watch lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Volgens onderzoekscijfers van IDC zijn er in het tweede kwartaal van 2016 slechts 1,6 miljoen exemplaren van de smartwatch verkocht, terwijl dat een jaar eerder nog 3,6 miljoen waren.
Wijzen de cijfers op problemen met de Apple Watch? Niet per se. De smartwatch van Apple is inmiddels al dik een jaar op de markt, zonder dat er een opvolger is uitgebracht. Het betekent dat er geen upgraders tussen zitten zoals wel het geval is bij zoiets als de iPhone-verkoop.
Het marktonderzoek toont echter geen mooie plaatje van de smartwatchmarkt. De Apple Watch zou met zijn 1,6 miljoen verkochte modellen nog steeds marktleider zijn, met maar liefst 47 procent van de markt in handen. Samsung staat op de tweede plek met een marktaandeel van 16 procent en 600.000 verkochte horloges. Het betekent dat de resterende smartwatchverkopen ook verdraaid laag zijn.
Hoewel het voor Apple leuk is dat ze de markt de baas zijn, lijkt het er op dat mensen over het algemeen weinig interesse hebben in zo’n slim horloge. Kan een nieuwe gadget dat nog oplossen? Of zal Apple de Apple Watch misschien toch nog relevanter maken, met de beloofde snelle apps in watchOS 3? We gaan het zien.