Numrush

Game van het jaar 2017: PlayerUnknown’s Battlegrounds

PUBG

Het einde van 2017 is nog een paar maanden van ons verwijderd, maar ik durf nu al de game van het jaar te benoemen: PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). Een game die vijf maanden geleden beschikbaar werd als early access en inmiddels meer dan 10 miljoen keer is verkocht.

Deze week werd er dankzij de game een nieuw gebruikersrecord gehaald op Steam. Het populairste platform en distributiekanaal voor PC gamers. Er waren 15 miljoen spelers tegelijkertijd online. 10 procent daarvan speelde PUBG. En dat terwijl het nog geen maand geleden is dat PUBG door de grens van één miljoen heen ging.

De groei van PUBG is ongekend. Net als de impact die de game heeft. Inmiddels zijn er al meerdere games, zoal bijvoorbeeld een GTA V, die het concept van de game hebben gekopieerd en als extra modus hebben toegevoegd. PUBG is de game die je de komende tijd in de gaten wil houden. Ook als esport.

Battle Royale

Toen League of Legends doorbrak wilde iedere game-ontwikkelaar een MOBA maken. Na het succes van het kaartspel Hearthstone, hebben we afgelopen jaren de ene kaartgame na de andere zien verschijnen. Datzelfde effect heeft PUBG nu ook. Iedereen is een Battle Royale game of modus.

Het type game is vernoemd naar de gelijknamige Japanse film uit 2000. Maar het spelprincipe zal de meeste mensen bekend voorkomen uit The Hunger Games. Het principe van PUBG is simpel. Aan het begin van een pot zitten er 100 spelers in een vliegtuig dat over een eiland vliegt. Je mag zelf kiezen wanneer je uit het vliegtuig springt. Eenmaal op de grond aangekomen, moet je op zoek naar wapens, en andere voorwerpen die je helpen om te overleven.

Het gebied waarin je je als speler in kunt overleven wordt gedurende de game steeds kleiner. Zo worden de 100 spelers gedurende een potje naar elkaar toe gedreven en moeten ze vechten tot er uiteindelijk een winnaar is die iedereen overleeft. Deze persoon verdient een “winner winner, chicken dinner.”

Brendan “PlayerUnknown” Greene

De grote man achter het nieuwe Battle Royale genre is Brendan “PlayerUnknown” Greene. Hij ontwikkelde zijn eerste Battle Royale voor de populaire Arma mod DayZ. Dit speltype werd binnen no-time erg populair. Vervolgens werd Green consultant voor een Battle Royale mode voor de game H1Z1 genaamd King of the Hill.

De kracht van Battle Royale zit volgens Greene in het feit dat je niet oneindig veel levens hebt, zoals in andere games, maar dat je echt moet overleven. De persoon die wint is niet alleen de persoon die het beste kan mikken, maar moet ook slim en tactisch zijn en eventueel sociale skills inzetten om anderen te misleiden. Als overlever heb je maar één leven en daardoor hecht je er veel waarde aan.

Onlangs kreeg Greene een aanbod uit Zuid-Korea van de ontwikkelaar Blue Hole. Zij boden Greene de ultieme Battle Royale game te maken: Battlegrounds. Dit was niet het eerste aanbod voor Greene, maar wel het eerste waarbij een bedrijf dezelfde visie had als de geestelijk vader van het genre. PlayerUnknown’s Battlegrounds was geboren.

Iedereen wil profiteren

Het succes van PlayerUnknown’s Battlegrounds komt dus niet uit de lucht vallen. Het is een ontwikkeling die al vier jaar bezig is en waarvan het einde nog lang niet in zicht is. Eind dit jaar komt PUBG officieel uit voor de PC, maar dat zal vooral een formaliteit zijn.

De release van PUBG voor de Xbox One is daarentegen een belangrijk moment. Niet alleen omdat daarmee het succes van het genre ook naar de console komt. Daarnaast is er niets bekend over een release van de game op de PlayStation 4 en dat maakt het een echte systemseller voor de Xbox. Iets dat de console zeker kan gebruiken in de strijd met de concurrentie.

Iedereen wil iets met PUBG. Als streamer wil je de game spelen om kijkers te trekken. Als game-ontwikkelaar wil je een Battle Royale mode aan je game toevoegen of zelf een game binnen het genre maken. En dat terwijl PUBG helemaal niet in de winkel te koop is over er een massief marketingbudget tegenaan klapt.

PUBG als esports

De grootste wens van Brendan Greene is om van PUBG een esport te maken. Hij ziet een stadion voor zich waarin zo’n 60 tot 100 spelers het tegen elkaar opnemen. Daaromheen duizenden mensen publiek. Eenmaal uitgeschakeld, moet de spelers als een verslagen gladiator de arena verlaten.

Een wedstrijd organiseren voor 100 spelers is nogal wat. Toch hebben we al een eerste PUBG esports-toernooi achter de rug. Tijdens Gamescom streden afgelopen augustus maar liefst 25 teams van 4 spelers tegen elkaar om een totale prijzenpot van 400.000 euro. Het was het eerste toernooi en het was een bijzonder schouwspel.

De cameravoering was misschien niet altijd optimaal, want breng maar eens een slagveld met 100 perspectieven in beeld, maar het was bijzonder om te zien. Het was een ware monsterproductie om alle spelers in beeld te kunnen brengen.

PlayerUnknown’s Battlegrounds blijft groeien

De impact van PlayerUnknown’s Battleground is enorm. De game is een aanslag op de spelersaantallen van andere populaire games en ondanks grote esports-toernooien was PUBG de meest bekeken game op Twitch in de maand augustus. En dan is de game pas 5 maanden beschikbaar.

PUBG is de eerste game die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen waarvan ik denk dat deze League of Legends van de troon kan stoten. Met een Koreaanse ontwikkelaar moet het mogelijk zijn om ook de Chinese markt te veroveren en daarmee de wereldmarkt te gaan domineren.

Op dit moment lijkt het einde van de groei van PUBG nog lang niet in zicht en is het vooral afwachten wat de game gaat brengen als esport. Dat moet namelijk nog helemaal van de grond komen.