csgo

Wordt Counter-Strike de grootste esport na de release in China? 

Ward Geene
Ward Geene

Op 15 september kwam Counter-Strike: Global Offensive officieel uit in China. De enige manier om de nummer 1 esports te worden.

Op 15 september kwam Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) officieel uit in China. Een mijlpaal voor de populaire shooter. CS:GO staat namelijk fier in de top 3 van grootste esports, maar moet het afleggen tegen League of Legende en Dota 2. Simpelweg omdat die twee games succesvol zijn in China.

Ward GeeneWard GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: Counter-Strike in China.Wil je de grootste zijn, dan kun je niet om de Chinese markt heen. Zo’n 50 procent van alle League of Legends-spelers komt bijvoorbeeld uit China. Niet gek als je bedenkt dat er zo’n 1,4 miljard mensen wonen. Zo’n 18 procent van de wereldbevolking. Alleen India komt daarbij in de buurt.

CS:GO gaat de komende tijd proberen een mooi marktaandeel te krijgen in de Chinese markt, maar dat wordt niet makkelijk. De game moet namelijk de concurrentiestrijd aan met de grootste shooter wereldwijd, Crossfire, en het grootste gamebedrijf ter wereld: Tencent.

Counter-Strike officieel uit in China

Het was voor gamers in China al eerder mogelijk om CS:GO te spelen. De game werd echter niet officieel ondersteund. Dat betekent dat gamers met een slechte verbinding op een server in Hong Kong moesten spelen. Niet ideaal en daarom brengt Valve de game nu officieel uit op de Chinese markt.

Vanwege wetgeving en cultuurverschillen is het lastig om games uit te brengen in China en daarom is het slim om een lokale partner daarvoor in de hand te nemen. Perfect World zal daarom CS:GO gaan distribueren voor Valve. Geen onbekende, want dit bedrijf is ook verantwoordelijk voor Dota 2 in China.

De release van CS:GO ging gepaard met flink wat publiek vertoon. Zo was er in de zes grote steden Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Chongqing en Nanjing een lichtshow te zien op verschillende gebouwen. Daarnaast werken zo’n 100.000 internetcafé’s mee aan de release door zo’n 10 miljoen PC’s klaar te zetten met CS:GO. Dat zijn nog eens aantallen.

Valsspelen doe je niet zomaar

Verschillende online games worden al jaren geplaagd door mensen die valsspelen. Zo ook CS:GO. Denk daarbij bijvoorbeeld aan software die je helpt bij het mikken. Zogenaamde aimbots. Of dat je bijvoorbeeld kan zien waar je tegenstander is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Cheaters zijn een grote ergernis en daar hebben ze in China een interessante oplossing voor gevonden. CS:GO is namelijk free-to-play in China op één voorwaarde. Je moet je burgerservicenummer namelijk aan je account koppelen. Doe je dat niet, dan moet je voor de game betalen. Speel je vals, dan wordt niet alleen je game-account geblokkeerd, maar ook jij als persoon. Dan kun je dus nooit meer CS:GO spelen.

Als je in Nederland vals zou spelen, dan kun je binnen vijf minuten een nieuw account aanmaken. Je moet dan wel de game opnieuw kopen, maar je hebt nog een “tweede kans”. In China is dat dus niet meer mogelijk en dat zal er voor moeten zorgen dat Chinese gamers wel twee keer nadenken voordat ze valspelen.

Crossfire

De Chinese markt wordt al jaren gedomineerd door drie games: League of Legends, Dungeon Fighter Online en Crossfire. En omdat deze titels de Chinese markt domineren, zijn zo ook gelijk wereldwijd de grootste. De game Crossfire is de Chinese versie van CS:GO en de gameplay is vergelijkbaar.

Het wordt dus een hele kluif om daar de concurrentie mee aan te gaan. Er is echter een pluspunt voor CS:GO. De game is veel interessanter als esports, omdat er veel meer geld in CS:GO omgaat dan in Crossfire. Een duidelijke reden voor teams om over te willen stappen. Het ontbreekt op dit moment alleen nog aan goede Chinese spelers. Iets waar de officiële release waarschijnlijk verandering in gaat brengen.

Met Crossfire wordt door de makers van de game vooral heel veel geld verdient dankzij een pay-to-win-contructie. Dat houdt in dat als je betaalt, je betere wapens hebt. Door geld uit te geven heb je een competitief voordeel ten opzichte van je tegenstander. Dat is een constructie die not done is voor esports en daarmee een toekomst voor Crossfire als grote esport bemoeilijkt.

Ondanks dat zal CS:GO het zwaar hebben om op te boksen tegen de populariteit van Crossfire. Een game waarvan bijvoorbeeld ook al een film in de maak is en waar het grootste gamebedrijf te wereld achter zit: Tencent.

Tencent

Misschien heb je nog nooit gehoord van Tencent, maar waarschijnlijk heb je wel een keer een game gespeeld die door een van hun dochterbedrijven wordt gemaakt. Tencent is namelijk eigenaar van Riot Games dat League of Legens maakt. De game met de meeste omzet wereldwijd. Tencent is ook bijna volledig eigenaar van Supercell (Clash of Clans, Clash Royale). Daarnaast bezitten ze bijna 50 procent van Epic Games (Gears of War, Unreal Engine) en bijna 25 procent van Activision Blizzard (World of Warcraft, Overwatch, Call of Duty, Candy Crush).

Dus of je nu Candy Crush, Call of Duty, League of Legends of Clash Royale speelt, Tencent verdient hieraan. Op het gebied van esports in China zijn ze dus de grootste met League of Legends en met een Blizzard game als Overwatch hebben ze ook een vinger in de pap.

Op het gebied van esports wil Tencent de komende vijf jaar zo’n 15 miljard dollar investeren in de Chinese markt. Zo zijn ze bezig om een esports-dorp te bouwen als een soort van pertpark. De grote uitdager voor Tencent op de Chinese markt is Alibaba. De Chinese Amazon is bijvoorbeeld hard aan het lobbyen om van esports een olympische sport te maken. De strijd tussen deze twee grootmachten kan de esports markt een flinke boost geven.

Tencent houdt zich verder niet alleen bezig met games. Ze zijn ook eigenaar van WeChat en QQ en inmiddels zijn ze het vierde techbedrijf ter wereld achter Facebook, Alphabet en Amazon. Dus ook als je niets met games en esports hebt, dan kun je niet meer om Tencent heen.

China wordt steeds interessanter

Met de komst van CS:GO in China, zal dit niet gelijk de lokale markt op zijn kop zetten. Daar zijn Tencent  en Crossfire simpelweg te groot voor. Wel verwacht ik eindelijk deelnemende teams vanuit China aan CS:GO competities. Hier zijn ze op dit moment namelijk de grote afwezige. De impact van deze release zal daarom mogelijk pas volgend jaar te merken zijn. En misschien pas in 2019. Als deze er al komt.

Met de investeringen van onder andere Alibaba en Tencent in esports, wordt de Chinese markt in ieder geval steeds interessanter. Ook voor Westerse teams en spelers. Niet gek met zo’n enorme afzetmarkt.

Populair worden is in China is alleen niet zomaar even gedaan en daarom is het slim om rekening te houden met culturele verschillen. Wist je bijvoorbeeld dat ze in China een andere FIFA spelen dan wij in Nederland. In China spelen ze FIFA Online 3. Een free-to-play versie van de game. En ja, ook die game is in handen van Tencent.