Gisteren vond de Gamedenken Gamestorm plaats in de Dutch Game Garden in Utrecht. Gamestorms – brainstorms maar dan met spelelementen – worden al vier jaar gegeven bij Setup in samenwerking met bijvoorbeeld bedrijven zoals de GGD en Prodemos. Tijdens deze meeting en workshop staat het toepassen van game-principes in niet-game situaties centraal als een nieuwe manier van oplossingsgericht denken. Hoe kun je spelprincipes inzetten om maatschappelijke en bedrijfskundige probleem op te lossen?
De avond bestond uit drie delen. Beginnende met een kort spellen-circuit waarin van ons gevraagd werd te letten op wat er zo leuk is aan het spel en waarom het werkt. Ik speelde een simpel kaartspel en het spel Coyote. Ik realiseerde me tijdens het spelen dat een spel eigenlijk uit maar weinig elementen hoeft te bestaan om toch een leuke ervaring te kunnen creëren.
Het volgende deel werd ingeleid door Max Laane met een introductie van de termen gamification en serious games. Gamification is het toepassen van game-principes in niet-gamesituaties. Volgens Jane McGonigal in haar boek Reality is Broken kunnen games mensen heel goed bezighouden dus waarom zou je geen spelelementen in de realiteit toepassen?
Een voorbeeld van gamification is de app Foursquare waarmee je je op locaties kunt inchecken en daarvoor beloond wordt door middel van punten en badges. Een ander voorbeeld zijn de Piano Stairs van Volkswagen’s TheFunTheory.
Volgens Max is het probleem van gamification dat het vaak commercieel wordt gebruikt of bijvoorbeeld door de overheid om mensen te sturen. Setup wil het in de gamestorms liever bij mensen zelf houden; mensen laten spelen omdat ze het leuk vinden om te doen.
Serious games zijn: “games that have a different goal than entertainment, e.g. simulations of work processes or math games.” Dit soort games hebben dus een ander doel dan mensen vermaken. Denk bijvoorbeeld aan de educatieve game Redcat voor kinderen waarmee je onder meer rekenen en aardrijkskunde kon leren.
Deze twee concepten staan centraal tijdens het volgende deel van de workshop: de gamestorm. De gamestorm is een bewezen techniek om in dertig minuten tot een resultaat komen. Bedrijven en overheden vergeten nog wel eens om aan het publiek te denken terwijl game-ontwikkelaars juist vanuit het publiek denken. Een gamestorm kan helpen om vanuit een ander perspectief te gaan denken; als een game-designer.
En het werkt echt. Alle deelnemers kozen om te beginnen een probleemstelling om daarbij een spel te bedenken en te creëren. Vervolgens had elke groep tien minuten de tijd om samen over het probleem te praten en daarna aan de slag te gaan met de spelregels. Na dertig minuten gamestormen – staand rond een tafel – hadden alle aanwezige deelnemers in groepsverband een spel idee uitgewerkt dat klaar was om omgezet te worden in een prototype.
De volgende stap was prototypen: in dertig minuten een prototype van je spel idee op papier zetten met behulp van allerlei materialen. Zo kreeg mijn groep dobbelstenen, rietjes, een lege wijnfles, papier en stickers toebedeeld die elk onderdeel moesten uitmaken van het prototype.
De ronde werd afgesloten door het spelen van elkaars games en die bleken verrassend goed uitgewerkt voor zo’n korte tijd. Zo heeft een groep gisterenavond een oplossing voor de democratie bedacht, een ander een spel om inzicht te krijgen in de verschillende kostenposten van de regering en wij kwamen met een oplossing voor het fietsenprobleem in Utrecht.
Deze avond heeft mij doen inzien dat het nadenken vanuit game-principes heel bruikbaar kan zijn voor het nadenken over allerlei maatschappelijke en bedrijfskundige problemen. In nog geen dertig minuten was elke groep in staat om een creatieve en originele oplossing te bedenken voor een bestaand probleem. Bovendien werkt de intensieve samenwerking met onbekenden eigenlijk heel inspirerend en verfrissend.
Er zullen de komende tijd meerdere gamestorms georganiseerd worden, als je hier ook bij wilt zijn hou dan deze pagina in de gaten.