Het kan soms gek lopen als startup. Zo ben je het toonbeeld van gamification, verander je van sociaal netwerk in een ontdekkingsplatform en ineens wordt je genoemd als integratie van diverse navigatiesystemen. Op Foursquare HQ zagen ze het de afgelopen maanden allemaal voorbij komen.
“Apple praat met Foursquare over Apple Maps“, zo kopte Nu.nl nog eerder deze week. Want ook ‘s-werelds beroemdste hardwarefabrikant zou interesse hebben in het gebruiken van Foursquare’s lokale informatie voor hun zo slecht ontvangen (en geproduceerde) Apple Maps.
Vooralsnog zijn Navigon en Garmin ze een stapje voor, want in de nieuwe hard- en software van beide navigatiebedrijven vinden we naast een integratie van Foursquare binnenkort ook de locatiedienst Glympse terug. Via Glympse kun je snel en gemakkelijk je locatie delen met vrienden en die van je vrienden opzoeken. Zo kun je dus via je adresboek het adres van je beste vriend instellen als volgende bestemming en ontvangt je vriend direct een pingel dat je er met een Brabants kwartiertje bent.
Waar Glympse je in staat stelt om gemakkelijk je locatie te delen binnen een gesloten netwerk, brengt Foursquare natuurlijk een sloot aan hyperlokale informatie met zich mee.
In Garmin’s apps vinden we binnenkort bijvoorbeeld een direct koppeling met de venue’s van Foursquare, maar ook direct de de speciale, coupons en tips die er bij horen.
Voorbeelden die misschien op het eerste gezicht weinig verheffend zijn, maar wat is het mooi om te zien dat die klassieke navigatiesystemen nu eindelijk ook het heden ingeslingerd worden!