‘Gebruik Facebook flink afgenomen na privacyschandalen vorig jaar’

Facebook

Facebook komt sinds maart 2018 met regelmaat negatief in het nieuws, vanwege diverse privacyschandalen. Volgens data die The Guardian heeft gezien, hebben die schandalen ook effect gehad op het bedrijf. Het gebruik van het sociale medium zou in het afgelopen jaar namelijk flink gedaald zijn.

Het eerste grote schandaal rondom Facebook verscheen in maart vorig jaar, toen duidelijk werd dat Cambridge Analytica data van onwetende gebruikers verzamelde om politieke profielen op te stellen. Sinds april 2018, een volle maand daarna, zagen de acties op het sociale medium – waaronder likes, deelacties en berichten – een daling van bijna 20 procent, stelt zakelijk analytics-bedrijf Mixpanel tegenover The Guardian.

En die dalende lijn bleef doorzetten. Als april als basis gepakt wordt, daalde alle acties met meer dan tien procent binnen een maand. In de zomer was een klein herstel zichtbaar, maar ook dat duurde niet lang. In de herfst en winter van vorig jaar waren er weer dalingen in het gebruik zichtbaar.

Die slechtere periodes kwamen tegelijkertijd met een serie aan data-, privacy- en andere schandalen. In september ontdekte het bedrijf bijvoorbeeld een datalek die 50 miljoen accounts trof, in november zei het bedrijf een PR-organisatie te hebben ingehuurd om filantroop George Soros aan te vallen.

Eigen cijfers

Ondertussen heeft Facebook ook zelf cijfers bekendgemaakt, en daaruit blijkt juist dat de dagelijks en maandelijks actieve gebruikers stijgen. Dit zijn cijfers over hoe vaak mensen inloggen in een bepaalde periode.

In de laatste kwartaalcijfers zei het bedrijf zelfs dat het gemiddeld 1,56 miljard dagelijks actieve gebruikers had, 8 procent meer dan in maart 2018. De maandelijks actieve gebruikers waren ook met ongeveer 8 procent gestegen.

Dat betekent echter niet dat de cijfers elkaar tegenspreken. Het lijkt er namelijk op dat weinig gebruikers hun accounts verwijderd hebben of stopten met inloggen sinds de schandalen, maar dat de accounts wel minder actief zijn geworden. Zo stelt eMarketer dat gebruikers nu 38 minuten per dag op de website doorbrengen, tegenover 41 minuten in 2017.

Foto: Shutterstock.com