In hoeverre is dat “if you’re not paying for it, you’re probably the product” nou echt van toepassing op sociale netwerken als Facebook en Twitter? Behoorlijk, zo blijkt uit nieuwe onderzoeksresultaten. Gemiddeld levert ons gebruik van het sociale netwerk zo’n 12 dollar op.
Dat lijkt misschien weinig, tot je het vermenigvuldigt met het nog altijd stijgende gebruikersaantal van ‘s-werelds grootste sociale netwerk.
Voor het grootste deel komt die omzet per gebruiker voort uit inkomsten door advertenties, een bedrijfsonderdeel dat het afgelopen jaar explosief groeide met maar liefst 20 procent. Was de gemiddelde omzet per gebruiker in 2014 nog iets meer dan 10 dollar, dit jaar is dat al ruim 12 dollar.
Maak je geen gebruik van Facebook is er nog geen reden om de spreuk rond ‘gratis’ netwerken ook maar enigzins af te zwakken. De kans is namelijk groot dat je bijdraagt aan de kas van Twitter.
Ook het microblog – dat toch enkele jaren flink in de penarie zat zonder verdienmodel – heeft een opwaartse lijn te pakken als het gaat om de omzet per gebruiker. Dit jaar levert de gemiddelde gebruiker ongeveer $7,75 op, tegenover $5,48 vorig jaar. Analisten verwachten dat Twitter uiteindelijk zal doorgroeien naar een ‘average revenue per user’ (ARPU) van $12,56 in 2017.
Focus
Wat in het onderzoek van eMarketer vooral opvalt, zijn de verschillen per continent. Wanneer de ARPU voor Amerikaanse gebruikers wordt vergeleken met andere wereldburgers, is direct duidelijk waarom beide sociale netwerken zo’n focus op de Verenigde Staten blijven houden.
Vooral voor Facebook is het verschil schokkend. Een gebruiker buiten de VS heeft dit jaar een gemiddelde ARPU van ongeveer $7,71 terwijl een gebruiker in de VS het sociale netwerk maar liefst $48,76 aan omzet oplevert. Eenzelfde trend is te zien bij Twitter: het gemiddelde wereldwijd ligt rond de $3,51 terwijl de ARPU in de VS op $24,48 ligt.
Advertenties
Het mag voor vaste gebruikers van Twitter en Facebook natuurlijk geen geheim zijn waar deze groeispurt aan omzet aan is te danken. Beide platformen hebben het afgelopen jaar hun mogelijkheden tot adverteren verder uitgebreid, terwijl adverteerders ook steeds bereidwilliger zijn om flink te lappen voor plaatsing.
Daarnaast hebben beide platformen veel tijd en energie gestoken in het inzichtelijk maken van hun gebruikers. Daardoor kunnen adverteerders veel gerichter adverteren binnen hun doelgroep.