Op de hoogtepunt van de badgefication hype zagen we daar ineens twee strijders in de slag om de tv-kijkers: Miso en GetGlue. Terwijl Miso in de afgelopen jaren zo’n beetje elke 2 maanden een nieuwe weg in sloeg, bleef GetGlue trouw aan het ‘inchecken’ van je kijkgedrag en werd het eind vorig jaar opgekocht door een andere startup i.TV. En nu is het terug, met een nieuwe naam en… een nieuwe weg om in te slaan.
Wie nog niet bekend was met GetGlue, een korte introductie: net als populaire locatiedienst Foursquare was GetGlue gericht op het inchecken. In dit geval geen locaties, maar films en tv-series, waarmee je vervolgens badges kon scoren en toegang tot unieke content kreeg. En ‘on the side’ natuurlijk een fantastisch mediaprofiel van jezelf op wist te bouwen.
Eind vorig jaar werd het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse i.TV en na een korte overbruggingsperiode worden nu alle bestaande gebruikers doorgesluist naar de nieuwe app tvtag. Deze app maakt nog wel gebruik van veel bekende elementen van het ‘oude’ GetGlue, maar is feitelijk een hele nieuwe ervaring.
Dat zit hem al in de basis: waar GetGlue bedoelt was om je mediaconsumptie in te voeren, draait het bij tvtag volledig om curatie. Door curatoren van het platform via de app te laten communiceren rondom cruciale en opvallende momenten in series of doelpunten bij een voetbalwedstrijd, wil tvtag een nieuw soort ‘second screen’ worden.
Met de bijdrage van curatoren, liefst 50 in totaal die gezamenlijk meer dan 70 (Amerikaanse) tv-stations volgen, wil tvtag gebruikers helpen bij het ontdekken van nieuwe content, zoals 22Tracks dat bijvoorbeeld doet voor het ontdekken van nieuwe muziek. Daarnaast wil de app ondersteunen in de real-time interactie tussen diverse kijkers.
Hoewel de kern van GetGlue, het inchecken op een tv-show of film, ook in tvtag is gewaarborgd, wil i.TV met deze nieuwe app duidelijk een andere kant op. Dat blijkt overigens ook uit de samenstelling van het team: van de 45 werknemers die GetGlue ooit telde zijn er intussen nog maar 12 over in het team van tvtag.
Tvtag is vanaf vandaag beschikbaar in de App Store, volgens het team moet de Android app binnen twee weken klaar zijn.