Het was een goede week voor de podcast in Nederland. Drie avonden achter elkaar werden er podcastprijzen uitgereikt – overigens niet ideaal dat er zovel verschillende prijzen zijn, maar dat terzijde: de NTR Podcastprijs voor jong talent, de Dutch Podcast Awards van BNR Nieuwsradio en de Online Radio Awards.
Dat soort prijzen zijn niet alleen een leuke aanmoediging voor de makers en de perfecte momenten voor mensen uit ‘het wereldje’ om te netwerken, het zorgt ook voor de nodige media-aandacht. Hierdoor maken we er nieuwe mensen kennis met het fenomeen podcasts.
Hitlijst
Als je afgelopen week keek naar de podcasthitlijst van Apple dan stond Esther Perel bovenaan met ‘Where Should We Begin?‘. Ze was vorige week zondag te gasten in ‘Zomergasten’ en daardoor hebben heel veel mensen kennis gemaakt met haar en dus ook haar podcast.
Datzelfde gebeurde er met ‘Bob‘, die twee Dutch Podcast Awards won. Deze podcastserie, die is uitgebracht door de VPRO, vertelt het verhaal van een dementerende vrouw, die plots begint te vertellen over haar jeugdliefde Bob. Maar bestaat Bob wel? Welke delen van haar verhaal zijn echt en welke verzonnen? De drie makers van Bob nemen je mee in hun zoektocht en weten van iets heel kleins een meeslepend verhaal te maken. Qua spanning doet Bob niet onder aan de gemiddelde Amerikaanse crimepodcast.
Het is belangrijk dat er een betere manier komt om podcasts te ontdekken Deel deze quoteOver crimepodcasts gesproken: afgelopen week stond ‘Serial‘ weer hoog in de lijst. De podcast waarmee ‘de hype’ is begonnen. Mijn vermoeden is dat dat komt doordat heel veel nieuwe mensen kennis hebben gemaakt met het medium en dus hebben meegekregen dat ze dan sowieso ‘Serial’ moeten luisteren.
Als het gaat om ‘Bob’ hoor ik echter dat veel trouwe podcastluisteraars die, door de aandacht die de prijzen deze week genereerden, zijn begonnen aan deze serie. En dat zegt in mijn ogen wel iets over hoe belangrijk het is dat er een betere manier komt om podcasts te ontdekken.
Discovery
Juist nu er zoveel extra aandacht is het voor het medium en mensen hun eerste podcast luisteren, is er meer dan ooit de behoefte aan een gids in podcastland. ‘Discovery’ zoals dat in het Engels heet, is een probleem voor het medium podcasts dat na al die jaren nog steeds niet is opgelost.
Wat dat betreft lijken podcasts best wel veel op Netflix met een aanbod van series aan content die je blijft consumeren, maar waar je lastig van kunt ‘proeven’. Netflix heeft dat opgelost met persoonlijke aanbevelingen, trailers en een hele goede PR-machine die aandacht vraagt voor hun belangrijkste producties. Maar ondanks dat blijft het lastig om een nieuwe serie te vinden om mee te beginnen of om op zaterdagavond een geschikte film uit te kiezen.
Podcastmakers moeten het vooral hebben van de luisteraars die anderen vertellen over een podcast Deel deze quoteEn waar Netflix nog een afgeschermd kanaal is, waar de eigenaar de volledige controle heeft, is podcasting een vrij medium. Makers moeten het vooral hebben van de luisteraars die ze al hebben en die anderen vertellen over een podcast. Ouderwetse mond-tot-mond-reclame is en blijft ongelofelijk belangrijk.
Deelbaarheid
Daarnaast zijn makers overgeleverd aan de onbegrijpelijke algoritmes van Apple’s podcasthitlijst en de ondoorzichtige keuzes die verschillende apps maken in welke podcasts ze uitlichten.
Het helpt wat dat betreft niet dat podcasts slecht deelbaar zijn op social media. Natuurlijk kun je een linkje naar een podcast die je hebt geluisterd op Twitter of Facebook zetten om je vrienden te tippen. Alleen zit je meestal helemaal niet in een deelmodus als je luistert en niet in een luistermodus als je een linkje langs ziet komen. Social media en podcasts zijn gewoon niet voor elkaar gemaakt.
Podcastgids
Afgelopen week zag ik twee mensen in mijn timeline (Riemer Palstra en Michiel Veenstra) een blogpost delen met hun favoriete podcasts. Wat als iedere podcastluisteraar nou zo’n blogpost zou schrijven en wie die samenvoegen op één platform? Het voelt als een spartaanse manier om podcastgids te maken, maar het zou een begin kunnen zijn. Vooral als je ook bij de podcasts weer de aanbevelingen kunt zien van iedereen die hem in zijn of haar lijst heeft opgenomen.
Het probleem is natuurlijk dat je luisteraars zo ver moeten krijgen om hun tips te delen. En dat de app vraagt om een steengoede UX en het liefst ook een functionaliteit als trailers, zodat je snel een voorbeeldje kunt meepakken.
Wat dat betreft ligt de bal uiteindelijk bij de grote internetbedrijven die podcasting hebben omarmd. Bij Apple. Bij Google. Bij Spotify. Of bij een ondernemer die een commercieel model kan bedenken voor een dergelijke gids.
Tips
Ik vrees echter dat we het voorlopig nog moeten doen met mond-to-mond-reclame en podcastprijzen die aandacht genereren voor de mooie dingen die er worden gemaakt. Bij dezen grijp ik dan ook maar even dit podium aan om onze eigen Numrush-podcasts onder de aandacht te brengen.
Ik presenteer zelf elke woensdag Rush Talk, waarin ik wekelijks met een gast over de impact van innovatie praat. Deze week sprak ik met Gonny van der Zwaag en Benjamin Kuijten van iCulture over de Apple-aankondiging die komende woensdag plaatsvindt.
Collega’s Johan Voets en Marjolijn Kamphuis presenteren rond alle Formule 1-races F1 Spoiler Alert, een podcast die je als Formule 1-fan niet mag missen. Daarnaast reviewt Johan samen met Michiel Veenstra regelmatig een nieuwe gadget in V2. Als je je afvraagt of je een half uur over een gadget kunt praten? Beide heren bewijzen dat het kan!