Er zijn inmiddels diverse bedrijven die virtual-reality-brillen op de markt hebben gebracht en de concurrentie is dan ook hevig. Desondanks zijn de bedrijven gaan samenwerken om virtual reality verder te laten groeien. Ze hebben de Global Virtual Reality Association opgericht, waar Oculus, HTC, Sony Interactive Entertainment, Google, Samsung en Acer Starbreeze lid van zijn.
De non-profitorganisatie moet samen de best practices voor VR gaan bepalen en deze gaan delen. Daarnaast gaan ze richtlijnen opstellen voor hardware en software om te zorgen dat de technologie overal ter wereld opgepikt wordt. Beleidsmakers en andere industrieën kunnen ook bij de Global Virtual Reality Association aankloppen om hun vragen beantwoord te krijgen.
“De Global Virtual Reality Association is een benodigde eerste stap om geweldige VR-ervaringen voor iedereen mogelijk te maken”, stelt Jon Wiley, immersive design director bij Google. “Dat bereiken we door samen te werken bij onderzoeken en de best practices te delen terwijl VR groeit en verandert.”
Jordan McCollum, General Counsel voor Oculus bij Facebook, voegt toe: “We zitten nog steeds in de beginfases van VR, dus het is belangrijk dat leiders uit de industrie samenwerken om ideeën over hoe we deze markt veilig kunnen maken, te bedenken en te delen.”
Waar is Valve?
Toch is er een grote afwezige: Valve Software. Dit bedrijf is de maker van het Steam VR-platform waar de HTC Vive op draait. Daarnaast is het dankzij dit platform mogelijk om bijvoorbeeld met de Oculus Rift VR-software te gebruiken vanaf het Steam PC-gaming portal.
Valve maakt echter geen eigen hardware, wat een reden kan zijn dat het bedrijf niet bij de groep is aangesloten.