Headset op, controllers in je hand en helemaal klaar om de virtuele realiteit te verkennen. Maar wacht! Voordat je verder gaat, bekijk eerst even deze advertentie. Het zou in de toekomst zomaar realiteit kunnen worden. Google experimenteert namelijk met advertenties in virtual reality.
Advertenties in virtual reality is een van de eerste ideeën uit Area 120, de incubator waar medewerkers van Google aan eigen projecten kunnen werken. Google ziet de advertenties voor zich als een soort kubus. Zodra een gebruiker daar enkele seconden naar kijkt, of er op klikt, opent een groter scherm. Dat scherm is vergelijkbaar met een YouTube-reclame, inclusief knop om de advertentie weer te sluiten.
Ontwikkelaars
schrijft Google dat het bedrijf vindt dat ontwikkelaars makkelijk advertenties in virtual reality moeten kunnen maken. De techgigant heeft daarom een ontwikkelaarskit beschikbaar gesteld. Geïnteresseerde ontwikkelaars kunnen zich aanmelden om daar toegang tot te krijgen. Daarmee kunnen zij zelf advertenties ontwikkelen voor de virtual reality-brillen Google Cardboard, Samsung Gear VR en Google Daydream.
In een blog