Google en Amazon verkochten de mini-versies van hun slimme speakers tijdens de feestdagen mogelijk met verlies. Dat schrijft persbureau Reuters op basis van analisten. Die zeggen dat Amazon en Google hun hardware op dit moment vooral zo veel mogelijk willen verkopen, om op een later moment meer geld te verdienen.
Volgens analisten hebben Amazon en Google break-even gedraaid of zelfs verlies gemaakt op de mini-versies van de slimme speakers die zij in december verkochten.
De slimme speaker van Apple, de HomePod, zou in eerste instantie ook in 2017 verkocht worden. Het apparaat is echter vertraagd en komt naar verwachting dit jaar op de markt. De strategie van de iPhone-maker is volgens analisten anders dan die van zijn concurrenten. Apple zou zijn geld vooral willen verdienen door de verkoop hardware an sich.
Daarnaast wil Apple verdienen aan abonnementen op zijn muziekstreamingsdienst Apple Music. Google en Amazon zien inzicht in consumentengedrag en -data als een waardevolle verzameling. Op basis van deze gegevens kunnen beide bedrijven gerichte advertenties verkopen of producten aanbieden.
Concurrentie
Dat Google en Amazon de prijzen van hun slimme speakers tijdens de feestdagen hebben verlaagd, is slecht nieuws voor Apple. Het is voor klanten namelijk een stuk minder aantrekkelijk om de HomePod te kopen als zij al een Echo van Amazon of een Home van Google in huis hebben staan.
Desondanks zouden sommige consumenten een goedkopere mini-versie van de speaker gekocht kunnen hebben, om later te vervangen door een Apple HomePod.