Sinds 2014 hebben we in Europa het recht om vergeten te worden. Daardoor mag je zoekmachines verzoeken om onterecht belastend of achterhaald materiaal te verwijderen. Natuurlijk houdt ook Google zich hier aan. En de internetgigant heeft nu zijn rapportage hierover uitgebreid met meer details over de ingediende verwijderverzoeken, aldus het bedrijf op zijn blog.
Google houdt sinds januari 2016 bij ieder verwijderverzoek bij of het is ingediend door een individu of een organisatie. Daarnaast noteert het bedrijf de inhoud van de link die je wil laten verwijderen. Daarbij maakt het bedrijf onderscheid tussen bijvoorbeeld persoonlijke gegevens, zelfgeschreven content, inhoud gerelateerd aan misdaad en professionele overtredingen.
Tot slot kijkt de internetgigant of het bij de websites in kwestie om een website gaat die persoonlijke gegevens vergaart, of bijvoorbeeld een nieuwswebsite of een sociaal netwerk.
Professionele gegevens
De meest voorkomende verwijderverzoeken zijn vanwege professionele gegevens. Deze verzoeken staan bovenaan met 24 procent van alle verzoeken sinds januari 2016. Op plaats twee staat met 10 procent zelfgeschreven content. De meeste verzoeken worden gedaan door een individu. Daarbij gaat het om 89 procent van de gevallen.
De meeste content die de aanvrager wil verwijderen staat op een website die persoonlijke informatie vergaart. Dit is in 19 procent van de gevallen zo. Bij 12 procent gaat het om een sociaal netwerk. In 18 procent van de gevallen gaat het om een nieuwswebsite, waar bijvoorbeeld een naam van iemand die in aanraking is gekomen met justitie op staat.
Het recht om vergeten wordt veel gebruikt, blijkt uit de cijfers van Google. Mensen hebben voor ruim 2,4 miljoen links verwijdering aangevraagd. De internetgigant willigde in 43,3 procent van de gevallen de verzoeken in.