Google biedt optie om irrelevante ‘herinnerings-advertenties’ te blokkeren

Google

Google komt met een optie om zogenaamde herinnerings-advertenties uit te schakelen. Dat zijn advertenties van bedrijven die je proberen over te halen om een bepaald product alsnog te kopen, als je na het online winkelen nog niet tot een aankoop bent overgegaan.

Het is een herkenbare situatie die Google schetst in de aankondiging van de dienst. Je speurt verschillende online winkels af naar een nieuw product, zoals schoenen. Je bekijkt ze op verschillende websites, vergelijkt de prijzen en plaatst ze in digitale winkelmandjes. Uiteindelijk bestel je ze bij één van die winkels, of kies je er na wikken en wegen voor om het product toch niet te kopen.

Met deze herinnerings-advertenties proberen de webwinkels je eraan te herinneren dat je dichtbij de aankoop van een product was, om je alsnog te overtuigen om het product te kopen. Voor zowel gebruikers als winkels is bieden deze advertenties weinig meerwaarde als gebruikers het product al bij een andere winkel hebben gekocht – of hebben besloten het product helemaal niet te kopen.

Gebruikers kunnen de herinnerings-advertenties binnenkort uitschakelen via Google Ads Settings.