Google liet kandidaten bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen al direct in de zoekresultaten posten. En eerder waren er al selecte bedrijven en media die toegang kregen tot deze mogelijkheid. Google wil dat verder uitbreiden. Vanaf nu ziet iedereen in de VS en Brazilië direct updates als ze zoeken naar films, musea, sportclubs en (momenteel alleen in Brazilië) muzikanten.
De updates zijn korte teksten, foto’s, video’s, evenementen en meer. Vergelijk het met tweets, maar dan op zoekresultatenpagina van Google. Het zal wellicht even duren voordat deze mogelijkheid echt veel invloed zal hebben op de zoekresultaten, omdat de inschrijving hiervoor pas net van start gegaan is. Google heeft nog niet bekend gemaakt hoe snel ze bedrijven en mensen toegang gaan geven tot de functionaliteiten.
Directe updates
Net deze functie zorgt Google ervoor dat specifieke organisaties en artiesten heel direct zelf invloed kunnen uitoefenen op wat mensen zien als ze op hun naam googlen. Als je zoekt naar een film kan de studio bijvoorbeeld updates plaatsen over het productieproces. Een voetbalteam zou iets over de voorbereidingen voor een opkomende belangrijke wedstrijd kunnen plaatsen. Zo hoef je niet naar de website van een artiest om voetbalclub om het laatste nieuws mee te krijgen.
Voorlopig beperkt Google zich tot de VS en Brazilië. Over eventuele uitrol in Nederland is nog niks bekend.