Google kondigde in oktober vorig jaar de zogenaamde Fact Check-labels aan. Deze labels moeten in Google News laten zien of iets echt waar is, of dat het nepnieuws is. Maar in oktober was de dienst nog niet voor iedereen beschikbaar. Nu wordt het naar de gehele wereld uitgerold en komt het label ook naar Google Search, schrijft het bedrijf op haar blog.
De artikelen met het label zijn geverifieerd door een externe partner, denk aan fact check-organisaties en redacties. Zoek je naar iets en krijg je resultaten te zien die door een dergelijke partij gecontroleerd zijn op feitelijke juistheden, dan komt er dus een label bij. In een tekstfragment komt informatie te staan over de bewering, bijvoorbeeld waar die vandaan komt en of een gezaghebbende bron het heeft geverifieerd.
Helaas is die informatie niet bij ieder zoekresultaat te zien. Het is bovendien mogelijk dat diverse partijen tot verschillende conclusies komen. Maar zelfs als die partijen het niet eens worden over een bepaalde bewering, krijg je informatie te zien. Op die manier zou het eenvoudiger worden om je eigen gefundeerde mening te vormen, stelt Google.
Redacties
Het is voor uitgevers mogelijk om het label te gaan gebruiken. Hiervoor moeten ze de opmaak van Schema.org ClaimReview gebruiken op de pagina’s waar de controles gepresenteerd worden. Daarnaast is het mogelijk om de Share the Facts-widget van Duke University Reporters Lab en Jigsaw te gebruiken. Die zet de tekst automatisch in de ClaimReview-opmaak.
Overigens kan nu niet iedere blogger die zichzelf een journalist of uitgever noemt aan de slag kunnen met het label. “Alleen factcheck-content van uitgevers die volgens onze algoritmes gezaghebbende bronnen van informatie zijn, komt in aanmerking voor opname in de zoekresultaten”, stelt Google.