Wie dacht dat Google een zelfrijdende auto maakt, heeft het mis. De internetgigant maakt namelijk geen auto maar enkel de bestuurder, zegt Dmitri Dolgov, het hoofd van zelfrijdende technologie bij het bedrijf, tegenover Recode. Hij verduidelijkt daarmee eerdere uitspraken van Google dat het bedrijf geen autofabrikant wil worden, maar wil samenwerken met fabrikanten.
Volgens Dolgov is rijden een sociale activiteit. Dat betekent dat de auto mensen niet alleen moet kunnen detecteren en herkennen, maar er ook mee moet kunnen interacteren. Daarnaast moet de auto ze begrijpen en kunnen reageren op het gedrag van mensen. Logisch gevolg is dat Google software heeft ontwikkeld om dingen als handgebaren te herkennen, te begrijpen en op de juiste manier te reageren. Steek jij dus je hand uit op de fiets, dan snapt de auto wat je bedoelt.
Het maken van de ideale bestuurder beperkt zich overigens niet tot deze features. Het betekent ook dat Google een set sensoren en software maakt die gebruikt kan worden om overal te rijden, ongeacht in welke auto het geplaatst wordt. “Het maakt niet uit”, zegt Dolgov. “We maken de bestuurder. We hebben in de Prius, Lexus en ons eigen prototype gezeten. Nu werken we met de Fiat Chrysler op een nieuw platform.” Voor de software is het namelijk allemaal hetzelfde.
Hackers
Google’s auto’s gebruiken een combinatie van kaarten, een laser en radars, waardoor de auto minimaal honderd meter om zich heen kan kijken. Ondertussen weet het ook welke bochten, stoplichten en wegen het kan verwachten, voor het deze detecteert. Daarnaast communiceren de auto’s met elkaar via de cloud. Leert één model iets nieuws, dan leert de rest het ook.
Gevaar hiervan is natuurlijk dat het systeem gehackt kan worden. Google heeft hier rekening mee gehouden, vertelt Dolgov. Volgens hem kunnen hackers geen toegang krijgen tot alle verbonden auto’s, omdat de interface waarmee ze communiceren gescheiden is van de interface die de auto bestuurt.
Wil je meer weten over de historie van Google’s project voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto (of zoals Google het noemt: de bestuurder) en hoe het bedrijf te werk gaat, dan kun je dit uitgebreide artikel lezen dat Elger eerder dit jaar schreef.