‘Google onthult dat ‘Russische advertenties’ op YouTube en Gmail zijn gekocht’

Anonieme ingewijden van een onderzoek bij Google hebben tegen The Washington Post onthuld dat Google bewijs heeft dat op zijn platformen ‘Russische advertenties’ zijn gekocht. De advertenties zouden zijn gebruikt om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Het gaat om advertenties in de Google-zoekmachine, op YouTube, Gmail en DoubleClick, een advertentietak van Google.

Volgens bronnen van The Washington Post hebben Russen voor ’tienduizenden dollars’ aan advertenties gekocht. De totale kosten van de Google-advertenties zou minder zijn dan 100.000 dollar. De ingewijden zeggen verder tegen de krant dat Google momenteel de legitimiteit van de advertenties onderzoekt. Het bedrijf bekijkt of de advertenties afkomstig zijn van trolls of van legitieme Russische accounts.

De advertenties op de platformen van Google zouden een andere bron hebben dan de Facebook-advertenties. Dat bedrijf overhandigde vorige week 3.000 ‘Russische advertenties’ aan het Amerikaans Congres voor onderzoek.

De 3.000 Facebook-advertenties kostten volgens Facebook bij elkaar ongeveer 100.000 dollar. Vrijdag maakte het bedrijf bekend dat een deel van de advertenties ook op Instagram zichtbaar was.

Twitter

Volgens The Washington Post kwam Google de ‘Russische advertenties’ op het spoor dankzij data van Twitter. Het sociale medium biedt de mogelijkheid om – tegen betaling – data van het platform te downloaden. De krant schrijft dat Google dat heeft gedaan. Vervolgens kon het bedrijf Russische Twitter-accounts koppelen aan accounts die advertenties hadden gekocht op de platformen van Google.

The Washington Post schrijft tot slot dat het onderzoek van Google zich nog in een vroeg stadium bevindt. Het werkt daarvoor samen met Facebook. Tussen Twitter en Google is geen samenwerking. Google wilde tegenover The Washington Post niet op het bericht reageren.