Google wil zijn dienst Smart Reply beschikbaar maken op verschillende chatapps, waaronder WhatsApp en Facebook Messenger. Dat blijkt uit een formulier waar mensen zich kunnen aanmelden om de ‘slimme antwoorden’ voor deze diensten te testen.
Google introduceerde Smart Reply in 2015 voor zijn e-mailapp Inbox. De functie geeft op basis van een binnengekomen e-mail automatisch suggesties voor antwoorden. De slimme antwoordsuggesties zijn inmiddels ook terug te vinden in Gmail en chatapp Allo.
Een team van Google-medewerkers wil de technologie nu via de experimentele afdeling van het bedrijf, Area 120, voor andere diensten beschikbaar maken, merkte TechCrunch. Deze specifieke dienst, met de verkorte naam Reply, moet onder meer beschikbaar worden voor Android Messages, Hangouts, Facebook Messenger, WhatsApp, Twitter, Skype en Slack. Ook de in Azië populaire chatapps Line en WeChat staan op de wensenlijst.
Naast de slimme antwoordsuggesties biedt Reply ook een niet storen-functie. Met deze functie krijgen mensen die jou een bericht sturen de melding dat je op dit moment niet kunt reageren.
Testversie
De ontwikkeling van Reply bevindt zich in een vroeg stadium. Het is nog onbekend wanneer de dienst voor bepaalde chatapps beschikbaar wordt. Wel is bekend dat de eerste testversie van Reply alleen beschikbaar zal zijn voor Android-smartphones.