De Israëlische non-profit organisatie SpaceIL heeft aangekondigd te werken aan een raket en ruimtesonde die uiterlijk voor het einde van 2017 op de maan moet landen. SpaceIL heeft het eerste lanceringscontract van Google bemachtigd waardoor het kans maakt om 20 miljoen dollar te winnen.
Google (Lunar) heeft namelijk een wedstrijd uitgeschreven met een totale prijzenpot van 30 miljoen dollar. Bedrijven maken kans op de eerste prijs van 20 miljoen dollar als zij als eerste de ruimtezonde op de maan laten landen. Deze moet HD-video kunnen streamen naar de aarde en minimaal 500 meter kunnen rijden op de maan. Het geld dat teams gebruiken om het project te financieren moet voor 90 procent afkomstig zijn uit de privésector.
Met het zogenaamde XPRIZE-initiatief probeert Google een nieuw tijdperk in te luiden voor betaalbare toegang tot de maan. En het Israëlische team is de eerste deelnemer die daadwerkelijk een poging gaat doen om het prijzengeld te winnen. De andere vijftien teams hebben nu tot het einde van 2016 om hun eigen lanceringcontract voor te leggen aan Google. Volgens Bob Weiss van XPRIZE gaat het project een spannende fase in:
The magnitude of this achievement cannot be overstated, representing an unprecedented and monumental commitment for a privately-funded organization, and kicks off an exciting phase of the competition in which the other 15 teams now have until the end of 2016 to produce their own verified launch contracts. It gives all of us at XPRIZE and Google the great pride to say, ‘the new space race is on!’
Als SpaceIL er in slaagt om een sonde op de maan te laten landen, zou het de eerste maanmissie zijn die door een privébedrijf is uitgevoerd. Het bedrijf wil halverwege 2017 de sonde laten landen op de maan door middel van een SpaceX Falcon 9-raket.