Googles droneproject Wing, een onderdeel van Google X, heeft een test afgerond met een eigen luchtverkeersleiding voor (autonome) drones.
Zo’n systeem is nodig, want bedrijven als Amazon en Google zijn bezig met de ontwikkeling van bezorgdrones. Wanneer die eenmaal rondvliegen krijgen we het druk in de lucht, waardoor een speciale luchtverkeersleiding voor drones cruciaal wordt.
In een blogpost op Medium legt Project Wing’s James Burgess uit dat het systeem getest werd door de NASA en de Federal Aviation Administration (FAA). De software voor de luchtverkeersleiding maakt gebruik van een aantal Google-systemen voor de ondersteuning. Zo werd Google Maps gebruikt voor een gedetailleerde weergave van onze planeet en de cloudservice van het bedrijf leverde verwerkingscapaciteit.
Automatisch corrigeren
Burgess verwacht dat dat het bedrijf binnen een paar jaar gelijktijdig “duizenden” drones in de lucht zal hebben. Die moeten met elkaar en al het andere vliegverkeer rekening houden. Het systeem bepaalt vliegroutes van verschillende drones die elkaar moesten kruisen. Wanneer de vliegroute aangepast moet worden om een botsing te voorkomen kan de eigenaar hiervan op de hoogte gesteld worden. Gebieden waar een vliegverbod geldt, als rond vliegvelden, kunnen automatisch vermeden worden.
Gedurende de test van de NSA en FAA was dit nog niet zo moeilijk, omdat er slechts drie Wing drones bij betrokken waren. De drones moesten pakketjes ophalen en ergens anders bezorgen.
Een luchtverkeersleiding voor drones staat nu nog echt in de kinderschoenen. Naast Google is ook Nokia hier op dit moment mee bezig, maar voor beide bedrijven geldt dat er nog veel werk te verzetten is. Er moet bijvoorbeeld veel getest worden met een grotere hoeveelheid drones van verschillende operatoren. Volgens Recode willen de NASA en FAA hun tests naar zo’n luchtverkeersleiding in 2019 afronden.