Google wil dat meer meisjes developer worden, start ‘Made with Code’ campagne

Google maakte deze week bekend $50 miljoen dollar uit te trekken voor het ‘Made with Code’ project, een initiatief dat meer jonge meisjes moet enthousiasmeren een technische opleiding en carrière te kiezen. YouTube CEO Susan Wojcicki, zelf moeder van een dochter, schrijft in een blogpost over de lancering:

These are all women with cool, amazing jobs. But, more important, they’re all women who use computer science, and an ability to code, to do those cool, amazing jobs. They couldn’t do what they do without having learned not just to use technology, but to build it themselves. Unfortunately, there are far too few women like them and far too few young girls following their paths. In fact, fewer than one percent of high school girls express interest in majoring in computer science.

Het initiatief werd opgezet in samenwerking met diverse partners, waaronder Chelsea Clinton, Girls Inc., MIT Media Lab en de Amerikaanse Girl Scouts. Het is de bedoeling dat het budget van $50 miljoen wordt gebruikt voor het stimuleren van onderwijs- en supportprogramma’s waarbij jonge meisjes kennis maken met computerswetenschap en programmeren.

In mei raakte Google enigszins in opspraak toen bleek dat het merendeel van zijn personeelsbestand op dit moment uit blanke mannen bestaat. Google trekt zich die kritiek dus aan, en probeert er nu eigenhandig aan bij te dragen dat meer vrouwen uiteindelijk een technische loopbaan willen kiezen.