‘Google paste zoekalgoritme aan waardoor nepnieuws hoger verscheen’

Google heeft het afgelopen jaar een verandering aan zijn zoekalgoritme doorgevoerd waardoor nepnieuws onbedoeld hoger verschijnt in de zoekresultaten. Dat schrijft Business Insider op basis van ervaringen van mensen die werken met search engine optimalisation (SEO), een tactiek om pagina’s hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen.

Google geeft niet prijs hoe zijn algoritme precies in elkaar zit. “Googles algoritme houdt rekening met meer dan 200 unieke signalen of aanwijzingen die prijsgeven waar je naar op zoek bent en biedt je het beste antwoord dat op het internet te vinden is”, zegt een woordvoerder van het bedrijf wel tegen Business Insider.

Volgens de SEO-experts die de website sprak, is de kans dat je op een bepaalde link klikt één van die aanwijzingen. Als gevolg daarvan worden pagina’s waar vaak op geklikt wordt hoger geplaatst in de zoekresultaten, zeggen bronnen tegen het medium. Het gevolg is dat nepnieuws daardoor ook hoger in de resultaten wordt geplaatst. Aantrekkelijke koppen zouden namelijk zorgen voor meer clicks. Dat wordt vervolgens door het algoritme beloond.

Autoriteit

Volgens de deskundigen weegt het gedrag van gebruikers tegenwoordig zwaarder mee dan vroeger. “Hiervoor hing de ranking van Google meer af van hoe autoritair een pagina is, en hoe autoritair de links naar die pagina zijn”, schrijft Business Insider. Als zo’n kwaliteitskeurmerk als parameter zwaar weegt, zou een pagina van een prominente universiteit of een vooraanstaande krant waarschijnlijk hoger verschijnen in de zoekresultaten.