Wisewear is zeker niet de eerste fabrikant die met een wearable voor vrouwen op de markt komt bedoeld om hun veiligheid op straat te garanderen. Eerder zagen we al de Safelet armband, de Guardian Angel ketting en Hair Clip haarspeld, die allemaal ongeveer hetzelfde te bieden hebben.
Toch claimt Wisewear dat hun Socialite-armband beter is dan zijn voorgangers, omdat deze paniekknop voor om de pols daadwerkelijk ‘in een handomdraai te bedienen is’ in geval van nood. Het concept is relatief simpel: wanneer een vrouw op straat belaagd wordt kan zij met haar vinger tweemaal op de armband tappen om direct een noodsignaal te laten versturen naar vrienden of familie. Via een Bluetooth-verbinding wordt de aanraking geregistreerd door de smartphone van het slachtoffer, die gelijk een smsje met locatiegegevens naar een bekende verstuurt.
Fashionable
Behalve het geven van een veilig gevoel is de Socialite-armband volgens Wisewear ook vooral bedoeld als fashionable accessoire voor vrouwen: Er is gekozen voor een modern design in een glanzend gouden uitvoering. Je kunt de band in twee delen breken, waarbij je één helft kunt vervangen door een andere kleur als je van variatie houdt.
Het sierraad moet helaas wel elke 5 dagen worden opgeladen, wat voor veel gebruikers toch als hinderlijk zal worden ervaren: het liefst doe je de armband elke dag gedachteloos om, zonder dat je je elke keer weer zorgen moet maken of hij nog wel genoeg batterij heeft.
Daarnaast hangt er een fors prijskaartje aan het apparaat: Voor €275 kun je er eentje aanschaffen. Daar bovenop kun je als gebruiker ook nog een (betaald) abonnement afsluiten, waarbij er direct een noodsignaal naar een beveiligingsbedrijf wordt gestuurd als je in de problemen zit.
Roze mobiele telefoontjes
Al met al kun je je afvragen of dit het product is waar vrouwen op zitten te wachten: wie op straat overvallen wordt zal vast geen tijd hebben om 2 maal op haar blinkend gouden armband te tappen. Zul je zien dat hij net even klem zit onder de mouw van je jas, daar is hij immers groot genoeg voor. En echt mooi vind ik hem ook al niet.
Wat mij betreft zouden al dit soort technologiebedrijven het dan ook niet moeten zoeken in de shiny-shiny-bling hoek, waarbij allerlei wearables in blinkend goud worden uitgevoerd om ze maar interessant te maken voor het vrouwelijk publiek. Het doet me terugdenken aan de roze mobiele telefoontjes van tien jaar geleden, ook al zo’n marketingmisser.
Wie een product als dit echt aan de vrouw wil brengen, verplaatst zich eerst eens wat dieper in de unieke situatie waarin het gebruikt wordt. En dan wil ik dus vooral een betaalbaar en onopvallend product dat snel en doeltreffend werkt, met een batterijduur waar ik eigenlijk nooit over na hoef te denken. Niet de zoveelste shiny wearable die na 2 maanden in de la beland wegens lege batterij. Uiteindelijk is de aloude paniekketting die al jarenlang in verzorgingstehuizen voor ouderen wordt gebruikt dan misschien nog de beste oplossing. Maar ja, da’s zo weinig sexy hè.