Hoe vraag je aandacht voor de handel in persoonsgegevens? Met gratis bier, bewijst Dime

Hoe makkelijk geef jij je persoonlijke gegevens af? Makkelijk, bewijst het massale gebruik van Facebook en Google, maar ook dat van heel veel andere online diensten. Maar ook in de echte wereld hebben we weinig problemen om onze gegevens af te geven. Dat blijkt uit een actie van Dime. Een startup die mensen bewuster wil maken van wat hun data waard is en ook de mogelijkheid wil geven om daadwerkelijk geld te verdienen aan je persoonsgegevens.

Dime heeft tijdens de introductieperiode van hogescholen en universiteiten studenten een gratis drankje aangeboden in ruil voor hun e-mailadres. Gratis bier, dat werkt natuurlijk altijd goed bij studenten. Volgens Dime liep het storm. Zo’n 1200 studenten gaven hun e-mailadres aan de medewerkers van het bedrijf.

“In de gesprekken die hierna ontstonden, stelde we de vraag of de student bewust was van het feit dat bedrijven veel geld over hebben om gebruik te mogen maken van hun gegevens die op het internet/social media staan. De meeste van de ondervraagden gaf aan hier, in meer of mindere mate wel iets van te weten. Ook al waren ze er niet van gecharmeerd, dachten ze er niet aan om te stoppen met het gebruik maken van Facebook, Instagram, Snapchat etc.”

Geld verdienen aan je data

Dime had zonder al te veel problemen de dataset kunnen gebruiken voor uitgebreide marketingdoeleinden of doorverkoop. In plaats daarvan heeft het bedrijf slechts één mail gestuurd om studenten kennis te laten maken met de site van Dime. Hier kun je je aanmelden en bepalen welke data je wilt delen met bedrijven. Bedrijven kunnen vervolgens data kopen bij Dime en in ruil daarvoor krijg jij een deel van de opbrengst.

Of dit uiteindelijk een succesvolle dienst wordt, is natuurlijk afwachten. De actie om aandacht te vragen is in ieder geval slim. En ook het idee dat door deze dienst de handel in data transparanter wordt, is erg interessant.