Jaarlijks wordt er veel voedsel weggegooid. In Nederland wordt gemiddeld per jaar 50 kilo per persoon aan eten weggegooid. Dat kan beter, dachten de mensen van Insignia Technologies. Zij hebben daarom een label ontwikkeld, wat van kleur verandert naarmate de tijd voorbij gaat.
Dit label kan bijvoorbeeld op verpakkingen van vleeswaren geplakt worden. De kleuren veranderen van beige naar paars naarmate de verpakking langer open is. Iedere kleur is gelinkt aan een indicatie als “just opened”, “use soon” en “past best”.
Hiermee hoopt Insignia Technologies mensen sneller producten op te laten eten en geen voedsel weg te laten gooien die eigenlijk nog goed eetbaar is. Vaak is voedsel namelijk langer houdbaar dan op het etiket van de verpakking staat wat leidt tot verwarring en onnodig weggooien van eten.
Onlangs heeft het bedrijf meer dan £900.000 opgehaald aan fondsen om de labels verder te ontwikkelen en te testen. Binnenkort start er een grote test in verschillende supermarkten in Engeland met deze labels.