Naast Tesla, Google, Uber en de meer traditionele autofabrikanten speelt TomTom een essentiële rol in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Vandaag presenteerde Harold Goddijn van TomTom zijn visie over de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Volgens hem is het geen kwestie of de zelfrijdende auto de wereld gaat veranderen, maar een kwestie van wanneer.
Opvallend is dat Goddijn het tijdens zijn presentatie op The Next Web-conferentie nauwelijks over de techniek heeft gehad van de zelfrijdende auto. “Ik geloof dat binnen vijf jaar de technische vraagstukken zijn opgelost en dat de zelfrijdende auto veiliger is dan een auto bestuurd door een menselijke chauffeur. Daarna duurt het nog vijf jaar voordat we de zelfrijdende auto op massieve schaal terug gaan vinden.”
Goddijn en TomTom zijn geen onbekenden als het gaat om razendsnelle adoptie van nieuwe technologie. De digitale navigatieapparaten waar TomTom bekend mee geworden is, is volgens Goddijn één van de snelst geadopteerde technologieën. “Zelfs sneller dan de iPhone,” voegt hij er nog aan toe.
Ondanks dat de komst van de auto de wereld ontzettend veranderd heeft is dat niet zonder problemen gegaan. De vrijheid en mobiliteit die men heeft gekregen gaat ten kosten van mensenlevens (250.000 verkeersdoden per jaar) en daarnaast zorgen auto’s voor vervuiling en verstoppingen.
De zelfrijdende auto gaat daar verandering inbrengen. Het gaat er volgens Goddijn voorzorgen dat steden weer meer rondom mensen gebouwd worden in plaats rondom auto’s. Zelfrijdende auto’s hebben nu eenmaal minder ruimte nodig en kunnen veel efficiënter omgaan met de ruimte die ze krijgen. “De aankomende tien jaar gaat de autoindustrie meer veranderen dan de afgelopen 100 jaar.”
Hetgeen waar Goddijn de meeste problemen ziet is rondom de regelgeving. “Dat de zelfrijdende auto voor verkeersdoden gaat zorgen is onvermijdelijk, maar hoe overheden en wetmakers daarop reageren kan veel invloed hebben op de adoptiesnelheid van deze nieuwe technologie.”