Heineken is niet het eerste bedrijf waar je aan denkt als je de term ‘Big Data’ hoort. Toch is Heineken op allerlei manieren bezig met Big Data en innovatie. Het bierbedrijf gaat namelijk 3D-technologie gebruiken om te leren hoe klanten omgaan met hun producten in een supermarkt.
Heineken gaat PrimeSense technologie gebruiken om te leren waar iemand in een Walmart een six-pack bier koopt. PrimeSense is vooral bekend van de sensoren in de Microsoft Kinect. Onlangs is het bedrijf overgenomen door Apple. De technologie van PrimeSense wordt gebruikt door verschillende start-up, waaronder Shopperception.
Shopperception analyseert het gedrag van winkelende klanten voor de schappen. Hiermee kan heel veel data verzamelt worden, wat gebruikt kan worden om meer producten te verkopen. In Argentinië worden momenteel door Heineken tests gedaan met deze technologie.
Social
Ook gebruikt Heineken data van hun sociale kanalen als Big Data bron. Heineken heeft bijna 15 miljoen fans op Facebook. Met Facebook en Google is een partnerschap opgezet. Dit zorgt voor een constante stroom van data. De inzichten die hier uitgehaald kunnen worden, maken het mogelijk om real-time te reageren en persoonlijke ervaringen te creëren voor de fans.
Vaak wordt dit soort persoonlijke ervaringen gelinkt aan een speciaal event zoals de Champions League. Heineken probeert tijdens voetbalwedstrijden een tweede scherm te zijn door content te bieden van toegevoegde waarde aan het voetbal. Het doel is om de Champions League-ervaringen te ondersteunen, niet te hinderen.
Innovatie
Ook op andere gebieden is Heineken innoverend bezig. Laatst werden namelijk de Ignite bierflesjes geïntroduceerd. Deze flesjes zijn uitgerust met allerlei sensoren, technologie en lampjes, waardoor de flesjes oplichten bij bepaalde bewegingen van de drinker en kan het flesje ‘dansen’ op de muziek.
De Ingnites lichten op wanneer er getoost wordt en wanneer er een slok uit de fles genomen wordt. Heineken wil hiermee bierdrinken een nog socialere bezigheid maken. Bekijk onderstaande video voor de indrukwekkende resultaten. http://youtu.be/vlnjXlm2sm0