Huishoudens worden steeds ‘slimmer’, blijkt uit onderzoek van Multiscope. In totaal hebben Nederlandse huishoudens voor zo’n 2,9 miljard euro aan smart home producten in huis staan. Dat is vooral het afgelopen jaar flink gegroeid. Maar liefst 50 procent van de huishoudens heeft op dit moment smart apparatuur in huis staan.
Investeren in huis
Het afgelopen jaar hebben we meer thuis gezeten dan ooit. Het is dan ook zeker niet gek dat je wat meer in je huis hebt geïnvesteerd. Misschien een nieuw likje verf op de muur of wat aanpassingen voor een heus thuiskantoor: we hadden tenslotte toch niet veel meer te doen. Maar dat is niet het enige hoe Nederlanders in hun huis hebben geïnvesteerd: ook wat betreft smart producten hebben we meer aankopen gedaan.
De helft van de Nederlanders heeft smart producten in huis, terwijl dit in 2020 nog ‘slechts’ 42 procent was. Vooral slimme verlichting of speakers staan hoog op de lijst.
Slimme verlichting
De categorie van smart producten met de grootste groei het afgelopen jaar, was de slimme verlichting en schakelaars. Vorig jaar bezat 21 procent van de huishoudens slimme producten in deze categorie. Dit jaar is dat gestegen naar 27 procent. Maar ook de slimme speakers zijn populair: deze categorie steeg van 19 procent vorig jaar naar 23 procent.
Blijkbaar vinden we het belangrijk om goede verlichting te hebben die we kunnen instellen op onze gemoedstoestand én hoort daar ook goed geluid bij. De belangrijkste motivaties om deze smart producten aan te schaffen, zijn gemak en comfort. Maar ook kostenbesparing is een vaak genoemde reden.