HelloRun: een HTML5 runner game gefocust op snelheid en ritme


Gisteren vond dag 1 van ‘FITC’ (Future. Innovation. Technology. Creativity.) plaats in Amsterdam: een internationaal congres waarin technologie en design centraal staan. In de concertzaal van Felix Meritis sprak onder andere Carlos Ulloa over een van zijn interactieve projecten genaamd HelloRun.

HelloRun is een hypnotische runner game gefocust op snelheid en ritme. Gebruikers moeten in het spel blokkades proberen te ontwijken door simpelweg op en neer te bewegen. Dit kan met behulp van een muis, toetsenbord, touchscreen of zelfs met leap motion control! Terwijl het tempo toeneemt worden de spelers getest op hun reflexen en concentratie wanneer ze zich proberen te manoeuvreren langs de obstakels en door de nauwe ruimtes.

Hoewel dit spelconcept in eerste instantie niet heel spannend of vernieuwend klinkt is HelloRun vrij uniek om dat het als een van de eerste games is ontwikkeld in HTML5. Simpel gezegd biedt deze computertaal nieuwe mogelijkheden voor audio, video en voor het maken van interactieve 3D omgevingen. Het gebruik hiervan is duidelijk terug te zien in HelloRun.

DSCN9070

Door het combineren van ‘het beste van verschillende tools,’ vertelt Carlos, is een interactieve 3D-omgeving gecreëerd waar de speler doorheen moet rennen. De muziek speelt een leidende rol in deze ervaring; het spel weerspiegelt de snelheid en het ritme van het nummer (‘Surging Memories’ van Du Tonc ). High Scores kunnen alleen worden gehaald door goed gebruik te maken van de muziek.

Tijdens het ontwikkelen van HelloRun is er getracht het traditionele onderscheid tussen apps en webpagina’s te doorbreken. Apps moeten eerst worden gedownload, wat tijd kost en erg omslachtig is wanneer je een simpel spel wilt spelen op je smartphone. De ervaring van een online game op de computer wordt juist weer vaak verstoord door de browserbalk in beeld. Een belangrijk doel was volgens Carlos dan ook dat het spel met 1 klik speelbaar moest zijn op elk soort mobiele apparaat. Daarnaast zou een fullscreen optie er voor zorgen dat er geen onderscheid zou zijn tussen de spelervaring op verschillende apparaten.

En dat is goed gelukt, met 1 klik kun je het spel zelf uitproberen. Maar pas op, het werkt verslavend!